اقتصاد کلانکامودیتی ها و رمز ارزهایادداشت ها

نفت نامه: معرفی نفت برنت و وست‌تگزاس

گوگرد !

هر آنچه موجب اختلاف بین حضرات نامبرده می شود را می توان در همان یک کلمه تیتر خلاصه کرد. نفت با توجه به مخزنی که از آن استخراج می شود می تواند دارای مقادیر مختلفی از ناخالصی‌ها باشد که “دعوا” در رده بندی انواع نفت بر سر همین جناب “گوگرد” است. که از عوامل مهم تعیین کیفیت و قیمت نفت می‌باشد. هر چه غلظت گوگرد نمونه‌ی نفت کمتر باشد، قیمت آن بیشتر می شود.

نفت اوپک عمدتا به دلیل بالاتر بودن غلظت گوگرد از قیمت کمتری نسبت به برنت و وست تگزاس برخوردار است. و برنت به دلیل مشابه از وست تگزاس.

مخازن نفت دریای شمال

برنت اما نام یک چاه نفت است در دریای شمال(از آنجا که این دریا در شمال انگلستان واقع شده است و حضرات بریتیش خودشان را محوریت عالم تصور می‌کنند به آن دریای شمال گفته می شود)که نفت استخراج شده از آن با توجه به اینکه از 0.37 درصد گوگرد(کلا .0037!!!!)دارد در دسته ی نفت های شیرین قرار می گیرد. از آنجا که ما یحتاج ممالک یوروپ! از نفت دریای شمال تامین می شود، نفت برنت در بازار های بین المللی یکی از معیار‌های ارزش گذاری انرژی و مشتقات نفت است و همیشه سایه ی آن بر سر نفت اوپک سنگینی می کند.

نفت در تگزاس

نفت تگزاسی‌ها نیز با اختلاف یک تا دو دلاری در هر بشکه نسبت به نفت برنت، برتری امریکن! خود را بر هر دوی این حضرات ثابت می کند. که این اختلاف با نفت برنت در برخی موارد به دلیل عدم تعادل بین عرضه و تقاضا و یا مسائل سیاسی دیگر می تواند کمتر یا بیشتر شود.

وست تگزاس اینترمدیت( WTI )که با توجه به نامش هر گونه توضیح درباره‌ی محل استخراج آن بیهوده است با توجه به اینکه تنها از 0.24% گوگرد(سولفور) برخوردار است شیرین ترین نفت جهان محسوب می شود و می‌ توان از آن برای تولید بنزین با کیفیت استفاده کرد.

دوستان امریکن نیز با توجه به اینکه قسمت عمده ی تولید نفت جهان را می بلعند. و بزرگترین مصرف کننده‌ی نفت جهان هستند، بیشتر این نفت را در پالایشگاه های خودشان مصرف می کنند. و جای تعجب ندارد که قیمت این نوع از نفت از اهمیت بالایی برخوردار است.

و اما اوپک، نفتش و داستان اعضایش موضوع یادداشتی دیگر است، که در آینده نوشته خواهد شد. پس تحلیلگر را در نفت نامه همراهی کنید.

رضا سالاری

تحصیل کرده مهندسی پلیمر ، تحلیلگر حوزه کامودیتی و انرژی و فعال حوزه نفت و پتروشیمی و زنجیره فولاد

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا