اقتصاد کلانبازار سرمایه ایرانسهامیادداشت ها

کرونا فرصت یا تهدید ، مسئله تنها سود کردن است

مقدمه

در سطح اخلاقی و خودآگاه هیچ پزشکی از بیمار شدن مردم احتمالا خوشحال نمیشود. ( حداقل بیایید امیدوار باشیم که اینگونه است ) اما بالواقع در سطح ناهوشیار باید قبول کرد فلسفه وجودی هر پزشکی و منفعت همه ی این قشر زحمتکش در بیماری و گسترش حداکثری آن میباشد. و همچنین است بسیاری دیگر از مشاغل همانند نیروهای نظامی و … ازین جهت احتمالا باید قبول کرد شرافت در جوامع انسانی در گرو آن چیزی است که در سطح هوشیار افراد ابراز میشود و نه آنچه بدان تمایل ناهوشیار دارند حتی اگر سودسازی از ویروس کرونا باشد! پس همین حالا خودتان را از عذاب وجدان راحت کنید. شما یک انسان هیولا صفت نیستید شما تنها انسان هستید!

سرمایه گذاری در کرونا

و اما بعد ، خوب یادم هست اولین روزهایی که میخواستم در بازار سرمایه فعالیتم را آغاز کنم یکی از معامله گران قدیمی میگفت فرصت ها وقتی از راه میرسند دیگر دیر شده است اگر میخواهید پر سود باشید باید از قبل آماده و دست به ماشه باشید. امروز کرونا هم دقیقا چنین شرایطی دارد خرید ماسک و ژل ضد عفونی فرصت های سوخته هستند اگر میخواهید از کرونا سود سازی کنید باید به فکر احتکار سنگ قبر و ساخت گورهای دسته جمعی باشید! البته خرید سهام شرکت های دارویی به دلیل نایاب شدن اقلام پزشکی و نیاز بیشتر جامعه منطقی است اما متاسفانه برای آن هم کمی دیر شده است خرید سهام شرکت های مواد شیمیایی و شوینده نیز با توجه به افزایش تقاضا برای این محصولات و به تبع آن افزایش فروش این شرکت ها میتواند سرمایه گذاری معقولی باشد همچنین باید در نظر داشت با توجه به اینکه فشار فروش احتمالا در بازار سهام در روز های آتی بیشتر خواهد بود( هر چند که نقدینگی مانند سیل همه سدها را در بورس شکسته است ) میتوان به طور جدی بر روی نماد های #شوینده #شگل #شپاکسا #ساینا و حتی #پاکشو ، #شیران و برخی دیگر از نماد های این دسته به دید بلند مدت و میانمدت نگاه کرد. خرید دلار به دلیل همزمانی تقاضای عید، اخبار کرونا و لیست سیاه FATF میتواند در کوتاه مدت بازده نوسانی خوبی داشته باشد اما همیشه ریسک دخالت های بانک مرکزی در این بازار وجود دارد انس جهانی طلا نیز در چند هفته اخیر حرکت های بزرگی داشته و شاید نیازمند استراحت کوتاهی برای ادامه روند صعودی باشد.

جمع بندی


در یک نگاه کلی به نظر میرسد با توجه به هجوم بسیار قدرت نقدینگی سرگردان به بازار سرمایه فارق از تهدید کرونا یا با در نظر گیری کرونا شرایط تفاوت چندانی نداشته باشد و همچنان این بازار پر بازده ترین بازار سرمایه گذاری در کشور باشد. هر چند این نتیجه گیری منوط به آن است که شرایط به حالت فوق بحرانی و تعطیلی کارخانجات و شرکت ها منجر نشود که در آن صورت فقط همان سرمایه گذاری در صنعت مرگ و میر میتواند بازدهی مناسبی داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا