کامودیتی ها و رمز ارزها

ارزهای دیجیتال : مقدمه

رمز ارز یا کریپتوکارنسی (crypto currency) یکی از انواع پول های مجازی است که در طراحی آن از فناوری بلاک‌چین استفاده شده است. ویژگی خاص و متفاوت رمزارزها، کنترل شدن غیر متمرکز آن‌ها و نبود هیچ نهاد واسط (مانند بانک) است که از این جهت در مقابل نظام‌های بانکداری قرار می‌گیرد. این که این کنترل به چه صورت انجام می‌شود و چه کسانی و با چه انگیزه‌ای صحت سنجی این تراکنش ها را انجام می‌دهند، موضوعی است که به زودی در مقاله دیگری به تفضیل به آن خواهیم پرداخت.
ویژگی دیگر این رمز ارزها میتوان به این اشاره کرد که فقط به صورت دیجیتالی وجود دارند و هیچ سکه و اسکناسی به طور واقعی وجود ندارد و هیچ پولی به عنوان پشتوانه در بانک‌های مختلف وجود ندارد و به خاطر کاربردهای مختلفی که دارد محبوبیت پیدا کرده اند.


معرفی چند ارز دیجیتال معروف:


ارزهای دیجیتال بسیاری در حال حاضر در سطح جهان وجود دارند، اما برخی از آن‌ها هستند که به نسبت سایر ارزها از شهرت و محبوبیت بیش‌تری برخوردار اند. اکنون می‌خواهیم به معرفی چند رمز ارز معروف بپردازیم.

بیت کوین (Bitcoin) :

bitcoin ارز های دیجیتال

اولین ارز دیجیتال که در سال ۲۰۰۹ توسط شخصی ناشناس به نام ساتوشی ناتاکومو معرفی شد. اغلب مردم رمزارزها را با بیت‌کوین می‌شناسند و دیگر رمزارزها از آن تبعیت می‌کنند. در مجموع ۲۱ میلیون بیت کوین در دنیا وجود دارد که حدود 18 میلیون از آن تا به حال استخراج شده است. توجه داشته باشید که قیمت این ارز دیجیتال از سال ۲۰۱۲ تا به الان حدود 5000 هزار برابر شده است.

اتریم (Ethereum) :

Image result for Ethereum logo

اتریوم یک شبکه مبتنی بر بلاکچین است. بعد از به وجود آمدن اتریوم بسیاری ارزهای رمزنگاری شده روی شبکه آن ایجاد شدند. تا پیش از این هر رمزارز ناچار بود بلاکچین ویژه خود را راه‌اندازی کند، اما شبکه اتریوم این نیاز بازار را برطرف کرد.

اتریوم هم مثل بیت‌کوین و سایر ارز های دیجیتال قابل مبادله است اما هدف از ایجاد و توسعه آن فراتر بوده و تمایل دارد مثل یک کامپیوتر بزرگ، نیازهای بیشتری را تأمین کند.

اتریوم مشابه بیت کوین قابل استخراج است، اما بر خلاف بیت‌کوین هنوز برای آن سقف مشخصی تعیین نشده است.

تتر (Tether) :

Image result for Tether logo

یک ارز رمزنگاری شده پایدار است که هر واحد آن یک دلار ارزش دارد، برخی به آن دلار دیجیتال هم می‌گویند. قیمت ثابت آن باعث شده در مبادلات استفاده زیادی داشته باشد. معامله‌گران با کمک تتر از نوسان‌های بازار در امان می‌مانند و ارزش دارایی‌های خود را حفظ می‌کنند.

بسیاری صرافی‌ها از تتر به عنوان جایگزین دلار استفاده می‌کنند. از این کوین برای مبادله و خرید سایر رمزارزها هم استفاده می‌شود. تتر یک اقدام آگاهانه برای حفظ ارزش دارایی‌های دیجیتال است که از آن می‌توان در روزهای پرنوسان بازار برای حفظ دارایی‌های خود استفاده کرد.

ریپل (XRP) :

Image result for XRP logo

ریپل یک شبکه پرداخت و ارتباط امن و غیرمتمرکز است که توانسته با رمزارز خود به موفقیت‌های زیادی دست پیدا کند و ظرف مدت کوتاهی به محبوبیت فراوانی دست یافته است. هدف آن رفع همیشگی مشکلات انتقال پول در سراسر جهان است. این ارز رمز نگاری شده متعلق به شرکتی با همین نام (XRP)‌ است. ریپل  قابل استخراج نیست و سرعت تراکنش‌های آن بسیار بالا است و کارمزدهای بسیار پایینی هم دارد.

لایت کوین (Litecoin) :

litecoin رمز ارز ها

لایت کوین که به اختصار آن را (LTC) می‌نامند، امکان انتقال وجه سریع و با کارمزد پایین را در سراسر جهان فراهم آورده است. هیچ نهاد متمرکزی بر عملکرد لایت‌کوین نظارت نمی‌کند و از این لحاظ مانند بیت‌کوین یک رمزارز غیرمتمرکز به شمار می‌آید. مزیت این رمز ارز این است که تراکنش‌های این رمزارز چهار برابر سریع‌تر از بیت‌کوین انجام می‌شود.

سخن پایانی

رمز ارز ها قبلیت این را دارند که زندگی ما را برای همیشه تغییر دهند. آنها میتوانند به این کمک کنند تا کنترل پول و اطلاعات خود را، خودتان بر عهده بگیرید. این ویژگی است که برخی آن را مثبت و برخی منفی ارزیابی میکنند. به نظر می‌آید این پول های دیجیتالی هنوز در دوره های اول عمر خود هستند و انتظار می‌رود با استفاده از فناوری های جدید تر به مرور توسعه پیدا کنند و در آینده جایگاه بهتری در زندگی ما داشته باشند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا