آموزش تکنیکال بازار سرمایهبازار سرمایه ایرانسهامیادداشت ها

پولبک در تحلیل تکنیکال چیست؟

همه ما بارها و بارها واژه پولبک را از زبان تکنیکالیست ها شنیده ایم. پولبک مفهومی است که گاهی اوقات افراد آن را با اصلاح اشتباه میگیرند و تفاوت آنها را نمیدانند. این واژه به معنای بازگشت و عقب کشیدن است و به بوسه خداحافظی شهرت دارد. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که قیمت یک سطح حمایتی یا مقاومتی مهم را شکسته و یکبار دیگر به این سطح بازگردد.

پولبک در دلار فرانک
دلار/فرانک

برای فهم بهتر موضوع توجه شما را به نمودار قیمتی سهم بترانس جلب میکنم. همانطور که مشاهده می‌کنید، قیمت بعد از چند بار تلاش برای شکست مقاومت، در نهایت موفق به انجام این کار شده و بعد از لمث مجدد خط مقاومت قبلی، حرکت بسیار قدرتمندی را آغاز کرده است. این پولبک برای کسانی که به تحلیل تکنیکال تسلط داشتند، بهترین فرصت ورود و برای افرادی که با احساسات عمل می‌کنند، احتمالا موقعیتی بود تا بازار سهام آنها را از دستشان درآورد.

pullback in stock market
بترانس

در بیش از نیمی از اوقات، بعد از شکسته شدن خطوط حمایت یا مقاومت، عمل پولبک اتفاق می‌افتد. این به این مهناست که اگر شما در شکار موقعیت معاملاتی موفق نبودید، بهتر است صبر کنید تا اگر پولبک رخ داد، بتوانید از آن استفاده کنید. همچنین ما انتظار زیادی را برای پولبک نداریم؛ به طور معمول این اتفاق در کمتر از 30 کندل رخ می‌دهد.

همچنین توجه داشته باشید که گاهی اوقات پولبک ها به صورت عادی رخ نمی‌دهد. این اتفاق ممکن است به صورت ناقص و گاهی اوقات نیز همراه با نفوذ به خط روند اتفاق بیافتد، اما این نفوذ نباید همراه با قدرت باشد.

pull back in oil
نفت مثال پولبک ناقص
یورو/ دلار مثال پولبک با نفو‌ذ

نکته تحلیلگر تکنیکال: شکست یک حمایت یا مقاومت و تکمیل شدن پولبک، به معنای تغییر روند نیست. تحقیقات نشان می‌دهد تقریبا در نیمی از اوقات این اتفاق باعث تغییر روند نمیشود.

پولبک در یورو دلار
یورو/دلار مثال پوبلک و عدم تغییر روند
برای مشاهده همه‌ی آموزش‌های تکنیکال تحلیلگر می‌توانید از لینک قرار داده شده استفاده کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا