شاخصیادداشت ها

جهان پسا کرونا، به روایت یک نویسنده رده چندم

مشکل ترافیک حل شد، آلودگی هوا هم!
سقف انتقال پول در یک روز افزایش پیدا کرد، ادارات در تلاش هستند تا هر چه بیشتر کار هایشان را الکترونیکی انجام دهند! به نظر کرونا خیلی از مشکلات را حل کرده است.
کسی برای کارهای غیر ضروری از خانه بیرون نمی رود، همه برای تهیه ملزومات ادامه حیات بیرون می‌رویم. شاید این بیماری مارا کمی شبیه اجداد غار نشینمان کرده است، که فقط برای شکار بیرون می‌رفتند و از ترس خطرات، مابقی ایام را در غار هایشان سپری می‌کردند.

کرونا و تبعیض نژادی

از جذابیت های دیگر کرونا، می‌توان به عادل بودن آن اشاره کرد. همه در خطرند، ثروتمند و فقیر نمی‌شناسد. ونتیلاتور پیدا نمی شود که کسی با مبالغ گزاف هم که شده بتواند بخرد. جمله معروفی هست که می‌گوید: گرسنگی بیشتر از سرطان آدم می کشد اما سرطان، آدم های پولدار را می‌کشد.
اما این جمله در باره این بیماری چندان درست نیست، نمی شود گفت چون به پولدار ها هم سرایت می کند تا این سطح مورد توجه قرار گرفته است. آنچه الودگی هوا را از بین برده است کم شدن آلاینده های سوخت نیست، مصرف نشدن ‌سوخت است‌‌، همان چیزی که پا بر گلوی اقتصاد گذاشته است.
جهان با بزرگترین رکود مصرف خود(به غیر از ماسک، دستکش و ضد عفونی کننده) رو به رو است اما این بار ارتباطی به موارد اقتصادی ندارد، طبیعت بر علیه آدمیزاد برخاسته است‌. تا همین چند ماه پیش همه ما فکر می‌کردیم که که در حال نابود کردن طبیعت هستیم! امروز طبیعت در ابعاد چند هزار تایی دارد ما را می بلعد.
از تمام این ها که بگذریم، باید دید جهان بعد از کرونا چطور خواهد بود؟ عده‌ای آنقدر از جهان بعد از کرونا چیز های عجیبی می گویند که انگار اولین بیماری کشنده جهان است، انگار طاعون ندیده‌ایم‌. از آنفولانزای اسپانیایی که ۵۰ میلیون نفر را درگیر کرد هم ۱۰۰سال بیشتر نگذشته است. انسان همینقدر فراموش کار است. به نظر نگارنده، نسل بشر آنقدر از این بلایا دیده است که حافظه جمعیش به خوبی می تواند شرایط را کنترل کند. نویسنده‌ها و متفکرین نوشته اند که جهان بعد از کرونا کمتر به سمت جهانی شدن می رود، دخالت دولت ها بیشتر می شود و باید در انتظار جهانی کمتر باز و دموکراتیک باشیم.
تفکر غیر دموکراتیک شدن دنیا از تجربه موفق چین در کنترل بیماری نشأت می گیرد، جایی که دیکتاتوری وجهه‌ی مصلح خود را نشان می‌دهد. وجهه غیر مصلح آن، در چین و شوروی میلیون ها نفر را به کام مرگ کشانده است و از شوخ طبعی طبیعت، در این مورد خاص، از بقیه نظام های سیاسی بهتر عمل کرده است. مردم چین که تحت تاثیر سرمایه داری دولتی و اقتدار حزب کمونیست هستند راحت تر از بقیه مردم جهان از دستورات دولت تبعیت کردند، به طبع کنترل آن ها نیز آسان تر بود. مواجهه مردم اروپا و آمریکا مقداری متفاوت است، حقوق شهر‌وندی در حدود خوبی رعایت می شود و نمیتوان مانند چین بر روی مردم اعمال نفوذ کرد.

این جا است که یکی از مهمترین غرایز آدمی به کمک دولت ها می آید، ترس از مرگ. به نظر نگارنده آن‌طور که نقل محافل است به سمت دیکتاتوری پیش نخواهیم رفت، ممکن است روند صعودی جهانی شدن را اندکی نزولی کند، اما در دراز مدت، جهان همچنان راه خودش را در برداشتن مرز ها خواهد رفت.
اما آن چیزی که نباید از نظر پنهان بماند، حرکت به سمت ایجاد زیر ساخت های بیشتر برای وابسته کردن هر چه تمام تر زندگی انسان به وسایل ارتباط از راه دور خواهد بود.
هر مغازه داری که در این روزها در تامین مایحتاج زندگی اش درمانده باشد، حتما به فکر اینترنتی کردن کسب و کارش خواهد افتاد.
همچنین برقراری این شرایط، سیستم آموزشی را برای موارد مشابه در آینده آماده تر خواهد کرد و توجه ها را بیش از پیش به سمت آموزش از راه دور خواهد برد.
کشور ها به اختصاص بودجه برای مقابله با بیماری های پاندمیک خواهند پرداخت و به تحقیقات پزشکی مبالغ بیشتری اختصاص خواهد داد، احتمالا تا چندین سال تصویر مثبت تری از پزشکان در کشورمان ایجاد خواهد شد که به دلیل فداکاری هایشان، تصویر منفی گذشته که ناشی از مواردی چون نپرداختن مالیات و امثالهم بود را مخدوش خواهد کرد.

تصویر نهایی


در مجموع به نظر می رسد آن تصویری که عده ای از متفکرین از جهان بعد از کرونا می بینند، تصویری است تیره و تار، اما به گمان تحلیلگر، آنقدر ها هم درست نخواهدبود. رفتار توده‌ی مردم به آسانی قابل پیش بینی نیست و مردم به تیرگی متفکرانشان فکر نخواهند کرد. بشر طاعون، آنفولانزا اسپانیایی، دو جنگ جهانی، جنگ سرد و خطر بمب های اتمی و هزاران بلای دیگر را از سر گذرانده است، بهتر است به تجربه ارزشمندش که حاصل سال ها هم زیستی با طبیعت و تلاش برای بقا است، بیشتر اعتماد کنیم.
کرونا هم خواهد گذشت و هر چند با تغییرات جزئی، اما زندگی ادامه خواهد داشت‌.

رضا سالاری

تحصیل کرده مهندسی پلیمر ، تحلیلگر حوزه کامودیتی و انرژی و فعال حوزه نفت و پتروشیمی و زنجیره فولاد

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا