آموزش تکنیکال بازار سرمایهبازار سرمایه ایرانسهامیادداشت ها

تحلیلگر تابلوخوانی: کد به کد (قسمت اول)

احتمالا یکی از اسرار آمیز ترین اصطلاحاتی که هر معامله‌گر جوانی در بازار ایران در بدو ورود توجهش را جلب میکند اصطلاح کد به کد میباشد. و خب در ادامه بعضی از تحلیلگران به نحوی سعی میکنند این پدیده و تشخیص آن در یک نماد را چنان تیر خلاصی بر صحت یک تحلیل نشان دهند که در ضمیر هر فردی با کد بورسی یک نیاز بنیادی شکل بگیرد “چگونه میتوان کد به کد را تشخیص داد ؟”

در این آموزش قصد بر ارائه‌ی یکسری از تجربیات نویسنده در قالب ساختارمندی که به نظر مناسب تر برای یادگیری می‌رسد داریم.

تعریف کد به کد

به طور کلی هدف معامله گران از پیدا کردن معاملات موسوم به “کد به کد” نوعی از جستجو در تابلوی معاملات برای پیدا کردن رد پای خریدهای  پول هوشمند (smart money) می‌باشد، که در بعضی اوقات به شکل کد به کد بروز پیدا میکند.

ذاتا اصطلاح کد به کد از آنجا نشات میگیرد، که یک حقوقی یا حقیقی با یکی از کد های معاملاتی خود سهام می‌فروشد. و با کد معاملاتی دیگر خود آن را از بازار جمع میکند، که میتواند پشت این حرکت اهداف مختلفی وجود داشته باشد، اعم از کنترل قیمت ، استارت رشد قیمت ، خالی کردن سهم به کد اصلی و …  

نکته تحلیلگر تابلو: این ایده‌ی عمومی که همیشه کد به کد استارت روند صعودی سهم میباشد یک اشتباه بنیادی است که خیلی از معامله گران دچار آن میشوند.

انواع کد به کد

  • کد به کد حقوقی به حقیقی
  • کد به کد حقوقی به حقوقی
  • کد به کد حقیقی به حقیقی

ساده ترین حالت پیدا کردن عمل کد به کد در تابلوی معاملات کد به کد حقوقی به حقیقی می‌باشد که در این مورد اتفاقا احتمال رشد قیمت نیز از دیگر موارد بیشتراست. برای این کار چندین فیلتر نیز وجود دارد که میتوانید به راحتی از بخش فیلتر های بورسی تحلیلگر آن ها را در این لینک پیدا کنید.

در ادامه به دو تابلوی زیر توجه کنید تا بتوان به راحتی تفاوت را یک روز معمولی معاملاتی و یک روز خاص را تشخیص داد

تصویر بالا سهم رانفور در روز 27/1/99 در حال معامله به صورت عادی نشان داده شده است و تصویر پایین سهم رانفور در تنها سه روز قبل زمانی که حقوقی در حال کد به کد سنگین بود را به نمایش میگذارد.

همانطور که مشاهده میکنید در روز کد به کد حجم معاملات به طور خارق العاده ای بیشتر از حجم های معمول معاملات سهم میشود و در عین حال این کد به کد از آنجایی که از کد حقوقی به حقیقی میباشد در تابلو مشاهده میکنید که بیشتر از 98 درصد کل فروش سهم از طرف حقوقی بوده است! و حقیقی خودی که با اردرهای صدها میلیونی منتظر بوده و برنامه ریزی کرده است همه را بلعیده است.

در این سهم تقریبا 4 درصد در طی یک هفته به شناوری سهم افزوده شد  حقوقی به طور پرفشار کد های حقیقی خود را پر کرد این مدل از کد به کد نوید یک بازی پر قدرت را میدهد

در تصویر بالا نیز در نمونه ای دیگر در سهم آپ حقوقی در تاریخ 9 دی ماه سال 98 در حال کد به کد در قیمت1700 تومان بوده است که هم اکنون قیمت سهم در محدوده بیشتر از 3000 تومان معامله میشود و شناور سهم بیشتر از 1 درصد افزایش پیدا کرده است

اردرگذاری در کد به کد حقوقی به حقیقی

در تصویر بالا اردر ها و معاملات سهم رانفور در تاریخ 99/1/27 در یک بازه سی ثانیه‌ای را مشاهده می‌کنید که همگی به طور کاملا واضح اردرهای یک شکل و پرحجم آن هم تنها در سی ثانیه معاملاتی میباشند و نشان از حرکت هماهنگ فروشنده حقوقی و خریدار حقیقی در تابلو سهم دارد

در قسمت‌های بعد به آموزش دیگر انواع کد به کد و تابلوخوانی اشاره خواهد شد با ما همراه باشید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا