آموزش تکنیکال بازار سرمایهبازار سرمایه ایرانسهام

تحلیلگر تکنیکال: الگوهای کلاسیک (قسمت اول)

الگوهای کلاسیک مختلفی در تحلیل تکنیکال وجود دارد که برخی از آن ها نشان دهنده ادامه حرکت صعودی و برخی از آنها نشان دهنده اتمام روند قبلی و شروع حرکتی جدید است. در این آموزش قصد داریم دو الگو کلاسیک برگشتی در تحلیل تکنیکال را به شما معرفی کنیم:

الگو سر و شانه (head and shoulders):

الگو کلاسیک سروشانه
بیتکوین

این الگو که گاها در انتهای روندهای قیمتی ایجاد می‌شود و پس از تکمیل، باعث چرخش روند می‌شود، دارای یک قله بلند و دو شانه در طرفین قله می‌باشد. با استفاده از این الگو می‌توانیم یک هدف حداقلی برای نمودار قیمت‌هایی که در آن این الگو تشکیل شده است، پیدا کنیم.

الگوهای کلاسیک سروشانه شامل یک بخش سر و دو بخش گردن است. خط مهمی که آن را خط گردن می‌نامیم، از اتصال بین نقاط جدا کننده سرو گردن‌ها به وجود می‌آید.

الگو کلاسیک سروشانه
خودرو

شکسته شدن خط گردن همراه با حجم زیاد اتفاق می‌افتد و پس از شکسته شدن آن، انتظار میرود حداقل به اندازه ارتفاع سر مطابق شکل زیر حرکت ادامه پیدا کند و بدین ترتیب اولین هدف قیمتی مشخص می‌شود.

توجه داشته باشید در تمامی الگو ها، ابتدا باید شکست خط گردن و تکمیل الگو تایید شود. حجم بالا هنگام شکسته شدن خط گردن، و بستن دو کندل بیرون خط گردن تایید کننده تکمیل الگو می‌باشد.

نکته تحلیلگر: گاهی اوقات به علت وجود حمایت‌ها و یا مقاومت‌های قوی، قیمت نمیتواند خود را به هدف قیمتی خود برساند.

الگو کلاسیک کف دوقلو و کف سه قلو (double or triple bottom)

الگو کف دوقلو
والبر

این الگو نیز مشابه الگو سر و شانه یک الگو بازگشتی است و در انتهای روند های نزولی رخ می‌دهد. پس از تشکیل و تکمیل الگو کف دوقلو یا کف سه قلو، مطابف شکل، انتظار رشد قیمت حداقل به اندازه یکی از دره‌ها را داریم.

الگو کلاسیک کف دوقلو
نفت خام کف سه قلو
وخارزم هفتگی
کف سه قلو

الگو سقف دوقلو و سقف سه قلو (double or triple top)

این الگو مشابه الگو قبلی یک الگو بازگشتی است و در انتهای روندهای صعودی رخ می‌دهد. پس از تشکیل و تکمیل این الگو، مطابف شکل، انتظار ریزش قیمت حداقل به اندازه یکی از قله ها را داریم.

الگو کلاسیک سقف دوقلو
انس

برای دریافت همه‌ی آموزش های تکنیکال تحلیلگر اینجا کلیک کنید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا