آموزش تکنیکال بازار سرمایهسهام

حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال

حمایت و مقاومت

هنگامی که صحبت از تحلیل تکنیکال می‌شود، شاید حمایت و مقاومت ها، اولین و پایه ترین مبحثی باشد که در آن مطرح می‌شود. این خطوط (یا به صورت دقیقتر محدوده ها) نشان دهنده نقاطی هستند که احتمالا در آن‌ها نیروهای عرضه و تقاضا به هم می‌رسند‌ و جهت نیروی برآیند می‌تواند تغییر کند. حمایت‌ها از وصل کردن نقاط مینیمم و مقاومت‌ها از وصل کردن نقاط ماکزیمم به دست می‌آیند.

نکته تحلیلگر تکنیکال : برای رسم یک خط دو نقطه کافیست ولی برای تایید اعتبار حداقل به سه واکنش قیمت نیاز داریم

حمایت ها و مقاومت ها در ونوین
نمودار سهم ونوین
در ادامه بیشتر در مورد این خطوط تحلیل خواهیم داد:

حمایت

سطوحی که برای خریداران دارای جذابیت خاصی  است و با رسیدن قیمت به این سطوح، معمولا با افزایش تقاضا روبه‌رو هستیم. در واقع در این سطوح قدرت تقاضا از قدرت عرضه فزونی پیدا کرده و بر آن غلبه می‌کند که نتیجه این پیروزی به ‌صورت افزایش قیمت‌ و ادامه حرکت صعودی قابل‌ مشاهده است.

حمایت ها در یورو دلار support line
نمودار دلار/فرانک

مقاومت

سطوحی که برای فروشندگان جذاب است و با رسیدن قیمت به این سطح، فشار فروش توسط معامله‌گران ایجاد می‌شود. در واقع در این سطوح قدرت عرضه نسبت به تقاضا افزایش یافته و همین امر موجب کاهش قیمت و برگشت از این سطح می‌شود.

مقاومت در یورو دلار resistance
تحلیلگر – یورو /دلار

توجه داشته باشید که خطوط حمایت و مقاومت نقاطی را نشان می‌دهد که احتمال تغییر جهت حرکت قیمت در آنها بیشتر از سایر نقاط است و این خطوط در صورت قوی بودن روند قبلی می‌توانند شکسته شوند. عامل دیگری که در میزان اعتبار این خطوط موثر است، شیب این خطوط می‌باشد. هر چه شیب این خطوط کمتر باشد دارای اعتبار بیشتر هستند. 

تبدیل خط حمایت به مقاومت و برعکس

اگر خط حمایتی توسط قیمت شکسته شود و به زیر آن نفوذ کند، این خط به عنوان یک مقاومت مهم برای قیمت تلقی خواهد شد. برعکس این اتفاق نیز برای خطوط مقاومتی صادق است.

support - resistance on stock market
نمودار سهم خدیزل از پیشنهادات کانال تحلیلگر

حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال
نمودار نفت خام

برای دریافت همه‌ی آموزش های تکنیکال تحلیلگر اینجا کلیک کنید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا