آموزش تکنیکال بازار سرمایهبازار سرمایه ایرانسهام

روندهای قیمتی در تحلیل تکنیکال

روندهای قیمتی همواره یکی از مهمترین چراغ‌های راه ما، برای انجام معاملات است. در این یادداشت کوتاه قصد داریم در مورد چیستی روند ها و همچنین سیگنال های اتمام روند صحبت کنیم.

روند چیست؟

روندهای قیمتی مسیر کلی هستند که قیمت در آن مسیر حرکت می‌کند. این مفهوم از آنجا به وجود می‌آید که قیمت هیچگاه به یک خط مستقیم حرکت نمیکند و همواره در حال نوسان است. این نوسانات می‌تواند در مسیر صعودی، نزولی یا خنثی باشد.

روندهای قیمتی صعودی
روند و کانال صعودی اپل

جهات مختلف روند:

روندهای صعودی (رو به بالا)

روندهای صعودی شامل حرکتی از افت و خیز های قیمت است که در آن مرتبا سقف ها و کف هایی بالاتر از سقف و کف‌های قبلی ایجاد می‌شود. شیب خطی که کف های قیمتی را به هم متصل می‌کند، مطابق شکل زیر میتواند نشانه ای از قدرت روند در حرکت صعودی باشد.

روند صعودی در رمز ارز اتریوم

روندهای نزولی (روبه پایین)

 روندهای نزولی شامل حرکاتی از افت و خیز های قیمت است که در آن مرتبا سقف ها و کف هایی پایین تر از سقف و کف‌های قبلی ایجاد می‌شود. شیب خطی که کف های قیمتی را به هم متصل میکند، مطابق شکل زیر میتواند نشانه ای از قدرت روند در حرکت نزولی باشد.

روند نزولی در رمز ارز اتریوم

روندهای خنثی

روندهای خنثی شامل حرکاتی است که در آن سقف و کف های جدیدی ایجاد نمی‌شود و تنها قیمت در یک محدوده نوسان می‌کند.

روند خنثی در ایندکس دلار

نکته تحلیلگر: روندهای قیمتی به سختی تغییر می‌کنند و همیشه توصیه بر این است که معاملات تنها در جهت حرکت روند انجام شود.

چه زمانی اخطار اتمام روندهای قیمتی را دریافت می‌کنیم و در چه زمانی می‌توانیم بگوییم روند به پایان رسیده است؟

برای پاسخ به این سوال ابتدا باید با مفهوم impulse و pullback آشنا باشیم. قیمت بعد از هر جهش (impulse – پیکان های سفید) کمی استراحت (pullback – پیکان های قرمز) می‌کند و دوباره به حرکت خود ادامه میدهد.

اولین هشدار اتمام روند را زمانی درفت میکنیم که خط روند شکسته می‌شود. اما اتمام روند هنگامی تایید میشود که قیمت آخرین حرکت impulse خود را به صورت کامل اصلاح کند. برای فهم بهتر این موضوع به نمودار های زیر توجه کنید.

همیانطور که مشاهده میکنید ابتدا هشدار تغییر روند را با شکست خط روند دریافت می‌کنیم و بعد از اصلاح کامل آخرین حرکت جهشی، با اطمینان خوبی میتوانیم بگوییم روند صعودی به پایان رسیده است.

سیگنال اتمام روندهای قیمتی

برای مشاهده‌ی تمام آموزش‌های تحلیل‌ تکنیکال اینجا کلیک کنید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا