ابزار های تحلیل بازاربازار سرمایه ایرانتحلیل بنیادی شرکت‌های بازار سرمایهسهامشاخصیادداشت ها

تحلیل و بررسی شرکت سرمایه گذاری آتیه دماوند (واتی)

تاریخچه و معرفی شرکت

لوگو سرمایه گذاری آتیه دماوند واتی

نام شرکت: گروه سرمایه گذاری آتیه دماوند (سهامی عام)
نماد شرکت: واتی
تابلو معاملات: بورس اوراق بهادار تهران بازار اول (تابلوي فرعي)

طبیعی است در فضای اقتصادی سرزمینی که کسب و کارهای مولد مثل برگ خزان سقوط میکنند دلال‌های و ابر دلالها (بانکها) مانند قارچ سبز شوند. به راستی در اقتصادی که کار صحیح بازدهی ندارد حتما کار نا صحیح برای صاحبان قدرت بازدهی های بزرگ دارد.

در سال1381 بانک صنعت و معدن به موجب اجرای ماده 111 برنامه سوم توسعه مکلف شد تا در راستای خصوصی سازی اقدام به واگذاری سهام شرکت های زیر مجموعه به بخش خصوصی و عموم مردم نماید در همان سال این بانک در راستای نیل به هدف مذکور شرکت گروه سرمایه گذاری آتیه دماوند را تاسیس نمود و بخش خوبی از شرکت های زیر مجموعه خود را برای واگذاری و اصلاح ساختار و بازدهی به این گروه سپرد.

در اواخر سال 1383 شرکت سرمایه گذاری آتیه دماوند به عنوان چهارصد و بیست و یکمین شرکت بورس با نماد واتی پذیرفته شد.

بانک صنعت و مدن مشمول ماده 111

موضوع فعالیت شرکت آتیه دماوند ( واتی )

شرکت سرمایه گذاری آتیه دماوند در سال 1391 به هلدینگ تغییر ماهیت داد و هم اکنون فعالیت این شرکت در مدیریت  کنترل شرکت های تابعه و ایجاد نفع برای صاجبان از طریق عمدتا خرید و فروش اوراق بهادار و سرمایه گذاری در آنها می‌باشد.

پرتفو سرمایه گذاری هلدینگ واتی از صنایع متفاوتی تشکیل شده است که مهمترین و معروف ترین شرکت حاضر در آن سرمایه گذاری شیمیایی ایران و یا همان شیران در بازار سرمایه می‌باشد در ادامه به بررسی این مجموعه به عنوان مهمترین سرمایه گذاری واتی می‌پردازیم. 

سرمایه گذاری شیمیایی ایران ( شیران )

صنایع شیمیایی ایران شیران

این شرکت عظیم خود نیازمند بررسی در یادداشتی جداگانه میباشد که در فرصت های آتی به یقین به آن پرداخته خواهد شد اما به طور کلی مهمترین محصولی تولیدی شیران LAB  یا همان آلکیل بنزن خطی میباشد همچنین شیران در زمینه سرمایه گذاری در سهام شرکت های عمدتا مرتبط دیگر نیز فعال است و ازین جهت پرتفو بورسی و غیر بورسی نسبتا غنی نیز دارد

وضعیت تقاضا جهانی LAB  نرخ و میزان فروش

محصول عمده شیران یعنی LAB  گسترده ترین استفاده‌اش در مواد اولیه شوینده می‌باشد و با توجه به شیوع ویروس کرونا و چشم اندازه افزایش تقاضا و نیاز جامعه جهانی همچنان تقاضا برای این ماده رو به رشد است.

با توجه به ریزش نرخ اکثر کامودیتی ها و محصولات شیمیایی در اوایل شروع پاندمی کاهش نرخ برای این محصول نیز دور از انتظار نبود اما به فرصت کمی با افزایش نرخ دلار و همچنین افزایش نرخ های جهانی این کاهش جبران شد و هم اکنون نرخ فروش این محصول در حال ثبت رکوردهای جدیدی در بورس کالا و همچنین مقاصد صادراتی و قیمت جهانی میباشد.

بررسی دقیق سودسازی و روند فروش شرکت شیران در یادداشت بررسی این شرکت به طور مفصل با بررسی روند جهانی قیمت محصولات شرکت و بازیگران بزرگ این صنعت به آینده موکول خواهد شد.

همچنین خدمات بندری که شرکت زیر مجموعه شیران میباشد در این دوره با راه اندازی و شروع بیشتر فعالیتهای عملیاتی به سود سازی خوبی رسیده است که خود میتواند باعث افزایش سودآوری شیران شود.

در کنار موارد فوق پرتفو سرمایه گذاری شیران نیز در سالهای اخیر رشد خوبی داشته و احتمالا خود منجر به سودسازی و ارزش افزوده گردد که مهمترین شرکت های بورسی آن به شرح زیر هستند

عکس پرتفو عمده بورسی سرمایه گذاری شیمیایی ایران شیران

همچنین شیران در حال فروش سهام خود در شرکت پالایش نفت اصفهان می‌باشد که باعث افزایش چشمگیر سود شده است

اخبار و شایعات تاثیرگذار پیرامون شیران

در این بخش واقعا شیران دست بالا را شاید در بین اکثریت سهام بازار سرمایه داشته باشد در ذیل به چندین خبر مهم پیرامون سرمایه گذاری شیمیایی ایران اشاره می‌شود

  • افزایش سرمایه از سود انباشته
  • افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی دارایی ها
  • واگذاری شرکت زیر مجموعه خدمات بندری
  • طرح توسعه دوم مجتمع توليدLAB افزايش ظرفيت توليد به ۲۲۰۰۰۰ تن
  • فروش سهام شرکت های کم بازده و شناسایی سود
  • ….

نسبت بین شیران و واتی

هم اکنون در زمان نگارش این یادداشت واتی دارای 4.5 میلیارد سهم میباشد که در پرتفوی خود به تنهایی 2.347 میلیارد سهم شیران دارد. که اگر این تعداد را بر کل سهام واتی تقسیم کنیم واتی به ازای هر سهم خود بیشتر از 0.52 شیران در پرتفو دارد.

هم اکنون هر سهم واتی در قیمت 1334 تومان و هر سهم شیران در قیمت 3450 تومان معامله می‌شود اتفاق جالب آنجاست که با یک ضرب و تقسیم ساده متوجه میشویم با خرید دو سهم واتی معادل بیشتر از یک سهم شیران به طور غیر مستقیم مالک میشوید و همچنین هزینه ای کمتر از یک سهم شیران هم پرداخت کرده اید ! یعنی هم سهام بیشتری می‌خرید هم سهام را با تخفیف خوبی می‌خرید ! حال این موضوع را جمع بزنید با این واقعیت که شیران فقط یک قلم از پرتفو سرمایه گذاری های واتی میباشد.

پرتفوبورسی سرمایه گذاری آتیه دماوند

شیران تقریبا به طور میانگین 90 درصد ارزش پرتفو واتی را تشکیل میدهد و همبستگی قیمتی این دو سهم ازین جهت بسیار بالا میباشد.

اما بعد از شیران نمادهای مهم پرتفو بورسی واتی شامل: شرکت های لیزینگ صنعت معدن (ولصنم) ، آتیه داده پرداز (اپرداز) ، ملی صنایع مس (فملی) ، تامين مواد اوليه فولاد صبانور (کنور) و سرمايه گذاري نفت و گاز و پتروشيمي تامين (تاپیکو) میباشد.

پرتفوغیر بورسی سرمایه گذاری آتیه دماوند

یکی از مهمترین بخش های پرتفو واتی پرتفو غیر بورسی آن میباشد که اغلب سرمایه گذاران و بعضا حتی تحلیلگران شرکت های معتبر نیز از آن غافل می‌شوند البته که باید جانب انصاف را رعایت نمود و اذعان داشت بررسی جزء به جزء تمام شرکت های اقماری و فرعی یک شرکت سرمایه گذاری کاری بسیار زمانبر و به شدت سخت می‌باشد. در اینجا نیز به بخشی از پرتفو که ارزش افزوده بیشتری برای شرکت دارند اشاره خواهد شد

شرکت گروه کارخانجات صنعتي و معدني ايران با دارا بودن نزدیک به 5 درصد از سهام خود شرکت واتی به نوعی جزو سهامداران عمده این شرکت میباشد و همچنین در حال بررسی برای احیای شرکت فراسا که از زیر مجموعه های قدیمی واتی است و دچار مشکلاتی شده اما دارایی های بسیار ارزشمندی دارد میباشد .

شرکت کارخانجات مخابراتي ايران که نماد آن در فرابورس لکما میباشد از دیگر زیر مجموعه های معروفی واتی است که در حال حاضر سعی در خروج از زیان و تبدیل شدن به قطب کارهای دانش بنیان و فناوری را دارد و سهام آن در بازار پایه معامله میشود

آسیا بافت بیستون شرکتی است که از تجمیع شرکتهای پوشش ایران از زیر مجموعه های واتی تشکیل شده است و به دنبال برنامه ریزی احیای این شرکت ها میباشد که دارای املاک و دارایی های وسیع در ترازنامه خود است و کمتر درباره آن صحبت میشود

شرکت آتیه سازان صنعت و معدن از معدود شرکتهای دارای درآمدها و فعالیت های عملیاتی و سود ده در زیر مجموعه های واتی میباشد و در امور ساختمانی فعال است

همچنین شرکتهای ريسندگي خاور، آپاداناسرام، نساجی غرب و ایران خودرو فارس نیز جزو نامهای آشنای پرتفو غیر بورسی واتی هستند.

در این میان واتی انبوهی از شرکتهای در حال تصفیه و انحلال را نیز دارا میباشد که با خارج شدن هلدینگ از آنها و واگذاری آنان میتوان به افزایش توان کنترل و بازدهی پرتفو امیدوار بود

 محاسبهNAV  و سودآوری

به آن جهت که محاسبات عددی NAV شرکت هایی که اکثر دارایی هایشان در بازار سهام معامله میشود متغیر است و به شدت به زمان و وضعیت بازار متغییر میباشد سخت میتوان عدد یکسانی را برای یک بازه زمانی محاسبه نمود همچنین اگر این موضوع را با این واقعیت جمع بزنید که واتی دارایی های بسیار گسترده ای نیز در خارج از بورس دارد که اصلا اطلاعات کامل و قیمت گذاری های مشخصی از آنان وجود ندارد تقریبا ارائه عدد دقیق کاری محال میشود

اما با وجود همه شرایط فوق به نظر میرسد شرکت سرمایه گذاری با در نظر گیری حقوق صاحبان سهام ارزش افزوده پرتفو بورسی و غیربورسی و دیگر موارد مورد نظر در محاسبه شاخص قیمت خالص روز دارایی ها و درنظرگیری قیمت معاملات این روزهای سهام واتی که 1330 تومان میباشد. به نظر واتی در کمتر از 65 درصد NAV خود در حال معامله میباشد.

همچنین باید توجه داشت مبنای این محاسبات قیمت های روز(تاکید میکنم قیمتهای روز) بازار سرمایه هستند. و از آنجایی که برای یک سرمایه گذار بلند مدتی ارزشها جایگاه ویژه ای دارند می‌توان به جرئت گفت ارزش دارایی های این شرکت از قیمت های فعلی بیشتر است و در سالهای آتی می‌توان امیدوار بود که سودآوری مناسبی را برای سرمایه گذاران به دنبال داشته باشد.

پیش بینی سودآوری شرکت های سرمایه گذاری از آن جهت که به عوامل بسیار گسترده ای از وضعیت عمومی قیمت سهام استراتژی شرکت در فروش و یا خرید سهام و همچنین بررسی تک به تک شرکت های زیر مجموعه و معلوم نبودن داده های مهمی مانند درصد تقسیم سود در شرکت های زیر مجموعه بستگی دارد نمیتواند عدد دقیقی را شامل شود اما به طور حدودی میتوان امیدوار بود با یک روند منطقی شاهد سود بیشتر و یا حوالی 110 تومانی برای شرکت سرمایه گذاری آتیه دماوند به ازای هر سهم باشیم.

نمودار تکنیکال

نمودار میانمدت روند قیمت سهم شرکت آتیه دماوند / تحلیل تکنیکال مهندس محمد وطنی

به نظر میرسد در ساختار موجی میان مدت، در انتهای موج 4 قرار داریم و ریز موج c از موج 4 تکمیل شده است. قیمت میتواند با شروع موج 5 به سمت اهداف نشان داده شده حرکت نماید

برنامه های آتی شرکت و استراتژی

 به نظر میرسد استراتژی شرکت آتیه دماوند خروج از بنگاه های کم بازده و باز تعریف طرح های اقتصادی برای شرکتها و پتانسیل های موجود میباشد همچنین به نظر میرسد شرکت قصد دارد با متنوع سازی پرتفو ریسک وابستگی کسب و کار به یک صنعت و شرکت خاص را کاهش دهد.

انتظار داریم در روند آتی شرکت شاهد اتمام مراحل تصفیه و انحلال شرکت های بدون بازدهی و تعریف طرح های جدید و فروش سرمایه گذاری های کم بازده باشیم که موارد فوق همگی در شرایط کنونی و فرصت ایجاد شده در بازار سرمایه به نظر استراتژی های هوشمندانه و صحیحی هستند و در صورت اجرای صحیح میتوانند در بلند مدت وضیعت آشفته دارایی های غیر مولد و غیر بورسی شرکت آتیه دماوند را سامان دهند

به طور کلی رویکرد استراتژیک و راهبردی هیئت مدیره شرکت واتی مثبت قلمداد میشود.

سهامدار عمده و بلوکی و …

وقتی در سال های دور و یا دقیق‌تر چیزی نزدیک به 18 سال پیش رویای خصوصی سازی و اقتصاد غیر دولتی شرکت آتیه دماوند را به وجود آورد احتمالا به غیر از آن کسانی که در کشور ما همه چیز را میدانند و همه جا حضور دارند و همه چیز برایشان ممکن است کسی فکر نمیکرد با گذشت این همه سال همچنان 65 درصد سهام این شرکت در اختیار بانک صنعت و معدن  10 درصد آن در تملک لیزینگ صنعت معدن که خود زیر بانک مذکور است و نزدیک به 5 درصد نیز در اختیار شرکت زیر مجموعه خود واتی یعنی کارخانجات صنعتی و معدنی باشد که با این اوصاف حداقل در حدود 80 درصد سهام شرکت در واقع همچنان متعقلق به گروه بانک صنعت و معدن است !

البته این بانک بلوک مدیریتی 51 درصدی واتی را در قیمت 3310 آگهی کرده است که اختلاف 100 درصدی با عدد تابلو دارد باید منتظر ماند دید آیا سرانجام واتی از بانک صنعت و معدن بعد از 18 سال جدا میشود یا نه ؟

سهامداران عمده شرکت آتیه دماوند واتی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا