تحلیل تکنیکال بازار سرمایهسهام

تحلیل تکنیکال شاخص کل بورس تهران آذر 99

با نام و یاد خدا و عرض ادب خدمت همراهان گرامی تحلیلگر، در تحلیل قبلی شاخص کل، داخل کانال تلگرام تحلیلگر، به احتمال تشکیل یک دیامتریک زیگ‌زاگی به عنوان شاخه اول از اصلاح قیمتی اشاره شد. در ادامه قصد داریم ادامه حرکت شاخص کل را با استفاده از تحلیل ساختار الیوت شاخص کل بررسی کنیم.

شرح تحلیل شماره (1) شاخص کل:

از آنجایی که امواج تصحیحی همواره زمان بیشتری نسبت به امواج جنبشی قبل از خود را صرف میکنند، با احتمال بسیار بالایی میتوانیم بگوییم فاز اصلاحی پایان نیافته است و باید منتظر حرکات نزولی یا رنج خنثی طولانی باشیم. اولین هدف زمانی برای اتمام موج اصلاحی، با توجه به زمان صرف شده در موج جنبشی قبلی، خرداد ماه سال 1400 می‌باشد. در ابتدا برای درک بهتر از این که در ساحتار بلند مدت در چه موقعیتی قرار داریم، یک بار نمودار را در تایم هفتگی نگاه میکنیم.

شاخص کل بورس نمای هفتگی

به نظر شاخص از ابتدای سال 97 وارد یک ساختار جنبشی شده که موج اول، دوم و سوم آن تا به اینجای کار تکمیل شده است. موج 2 به صورت یک موج اصلاحی جاری در نظر گرفته شده است. با توجه به کشیده بودن موج 3، رشد قیمتی 6 ماهه اول سال 98 را نمیتوان در موج 3 در نظر گرفت؛ چرا که موج 1 از 3 اصلی هنگامی که موج 3 کشیده است، باید شیبی بیشتر از موج اول داشته باشد در حالی که این‌گونه نیست. پس رشد 6 ماهه اول سال 98 را در قالب موج اصلاحی جاری در نظر گرفتیم. در ادامه از شاخص را از نزدیک تر بررسی می‌کنیم.

شاخص بعد از رشد تا محدوده 2 میلیون واحد، در قالب یک دیامتریک زیگ زاگی وارد اصلاح شد و اولین شاخه از فاز اصلاحی را تکمیل کرد. با توجه به این که هنوز بخش زیادی از کل ساختار اصلاحی تشکیل نشده، پیشبینی دقیق حرکت بعدی آن امکان پذیر نیست. اما با توجه ساختار فعلی به نظر دو سناریو مطرح شده در پایین محتمل تر است.

سناریو اول: تکمیل x موج و ورود به شاخه بعدی از اصلاح

شاخص کل نمای روزانه به همراه ساختار کلی آینده بازار در سناریو اول

معمولا پس از تشکیل دیامتریک های زیگ‌زاگی انتظار یک حرکت بسیار کند را داریم، در صورتی که شاخص پس از تکمیل موج g از دیامتریک، حرکت شارپی را رو به بالا آغاز کرده است. این حرکت را میتوان در قالب یک x موج که زیگ‌زاگ شاخه اول را به یک موج اصلاحی دیگر متصل می‌کند تفسیر کرد. با توجه به شرایط بنیادی بازار، احتمالا موج اصلاحی پس از x موج از نوع فلت یا مثلثی خواهد بود، چرا که در حال حاضر بیشتر اصلاح زمانی است که مطرح است و نه اصلاح قیمتی شدید. طرح واره حرکات بعدی شاخص با فرض فلت شدن الگو متصل به x موج و به همراه موقعیت احتمالی فعلی ما در بازار، در تحلیل بالا ترسیم شده است.

سناریو دوم: تشکیل موج B از یک فلت یا مثلث

شاخص کل نمای روزانه به همراه ساختار کلی آینده بازار در سناریو دوم

با توجه به رشد سریع شاخص پس از تکمیل شاخه اول از اصلاح، احتمال این سناریو کمتر است و در صورتی شاهد این سناریو خواهیم بود که در آینده با کاهش معنادار سرعت رشد شاخص همراه باشیم. در صورت به وقوع پیوستن این سناریو، باید شاهد یک حرکت کند و رو به بالا در مدت زمان حداقل 2 ماه باشیم. سطوح مقاومتی که شاخص میتواند در این مدت به آن ها دست یابد در تحلیل فوق مشخص شده است. پس از تکمیل موج B میتوانیم منتظر یک موج نزولی دیگر در قالب موج C از فلت یا مثلث باشیم. طرح واره حرکات بعدی شاخص با فرض فلت شدن ساختار کلی اصلاح، در تحلیل ترسیم شده است. در این تحلیل ما در میانه موج B قرار داریم.

شاخص کل از دیدگاه کلاسیک:

ساختار بلند مدت کلاسیک شاخص کل

شاخص کل بعد از ورود مجدد به کانال شکسته شده، به ما نشان داد احتمالا به اصلاح بیشتری نیاز دارد. پس رشد های فعلی شاخص ممکن است به منزله پولبک به سقف کانال قیمتی باشد و پس از آن حرکات اصلاحی بعدی آغاز گردد. در صورت شکسته شدن مجدد سقف کانال میتوان به ادامه حرکت صعودی شاخص، امیدوارتر بود.

سخن پایانی:

سهام داخل سبد شما می‌تواند مستقلا در جهت حرکت شاخص و یا خلاف آن حرکت کند. پس تحلیل شاخص کل به تنهایی نمیتواند معیار خوبی برای تصمیم در مورد نحوه معاملات شما باشد. با توجه به وجود سناریو هایی مبنی بر اصلاح قیمتی و زمانی بیشتر، حتما استراتژی دقیق و موثری استفاده کنید تا اخطار خروج از بازار را در زمان مناسبی صادر نماید.

نوشته های مشابه

‫2 نظرها

دکمه بازگشت به بالا