یادداشت ها

تحلیل تکنیکال چیست؟ نقاشی یا معنایی فراتر

این روز‌ها که تنور بورس خوب داغ است هر جا می‌نشینم بحث، بحث بازار است و رشدهای آن در چند ماهه اخیر، با پدیده ای رو به رو هستیم که البته اتفاق افتادن آن در بازار های گاوی اجتناب ناپذیر است. عده زیادی مانند قارچ سر از زمین در آورده و القابی مانند دکتر و استاد به ابتدای اسامی خود می‌چسبانند و مردم را دور خود جمع میکنند. قصد ندارم در مورد کسی بدگویی کنم. به هر حال دیر یا زود عیار هر تحلیلگر برای مخاطبان مشخص می‌شود. مراد از این بحث این است که کمی بیشتر در مورد تحلیل کردن تامل کنیم. ظاهر ساده تحلیل تکنیکال و رو به بالا بودن بازار، خیلی از افراد را متوهم به فهم آن کرده است. در صورتی که در بازار های پرعمق تر و بزرگ تر مانند بازار فارکس که قاعده کلی تحلیلگران ایرانی “روند میانمدت صعودی” در آن صادق نیست، تحلیل تکنیکال نیازمند سال ها تجربه و مشاهده شرایط مختلف است.

آیا تا به حال از خود پرسیده‌اید چرا با وصل کردن دو کف، خط حمایتی به وجود می‌آید؟ یا این که امواج الیوت از کجا آمده اند؟ الیوت چگونه متوجه شد این قاعده در حرکات قیمت وجود دارد؟ یا این که قیمت به چه دلیل بعد از شکست مقاومت ها به آنها پولبک میکند؟

 میخواهیم با نگاهی عمقی تر به تحلیل تکنیکال، از آن به نحو بهتری استفاده کنیم. اجازه دهید از ساده ترین بخش تحلیل تکنیکال یعنی حمایت و مقاومت شروع کنیم. همانطور که در یادداشت آموزشی مربوطه اشاره شد، محدوده های حمایتی محدوده هایی هستند که احتمالا قدرت خریداران و فروشندگان برابر شده و سپس قدرت در جهت مخالف بیشتر میشود.  پس تعجبی نیست اگر در اثر یک شوک خبری یا یک اصلاح جمعی، در محدوده یک خط حمایتی واکنشی نداشته باشیم. میتوانیم برای تحلیل آینده نمودار، آن قسمت از نمودار را در نظر نگیریم. برای فهم این موضوع به مثال زیر دقت کنید:

مثال اول – قسمت مشخص شده با رنگ قرمز مربوط به اصلاح بازار در مهر ماه 98

همانطور که در نمودار قیمتی سهم ریشمک مشاهده میکنید، با در نظر نگرفتن یک قسمت از نمودار مربوط به اصلاح کلی بازار در مهر ماه 98، توانستیم یک خط حمایتی بسیار خوب رسم کنیم که تغییر قدرت ها از خریداران به فروشندگان و بالعکس کاملا قابل مشاهده است.

مثال دوم – قسمت مشخص شده با رنگ قرمز مربوط به اصلاح بازار در جریان شهادت سردار سلیمانی

در این مثال هم همانطور که می‌بینید با در نظر نگرفتن یک قسمت کوچک از نمودار مربوط به شهادت سردار سلیمانی، توانستیم یک خط روند خوب رسم کنیم.

مورد دیگری که بار ها و بارها توسط برخی افراد شنیده میشود، پر شدن گپ افزایش سرمایه است. هیچ دلیلی مبنی بر پر شدن گپ ایجاد شده در اثر افزایش سرمایه وجود ندارد. این که قیمت سهمی تا دیروز 1000 تومان بوده و بعد افزایش سرمایه 200 تومان دلیل خوبی برای ادامه حرکت صعودی سهم نیست! تنها و تنها بازار برای پر کردن گپ قیمتی تلاش میکند که در اثر عرضه و تقاضا ایجاد شده باشد. نمونه این گپ ها، بانک دی می‌باشد که سال 97 بعد از 2 سال بسته بودن نماد، مطابق نمودار زیر بازگشایی شد

گپ قیمتی ایجاد شده در سهام بانک دی در سال 97

موارد بسیار زیاد دیگری نیز وجود دارد که در یادداشت های بعدی به آن اشاره خواهد شد. بسیار مهم است که هنگام استفاده از مفاهیم و ابزار های تحلیل تکنیکال، علت کارکرد آن را نیز بدانیم تا بتوانیم به صورتی بهینه‌تر از آن استقاده کنیم.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا