بازار سرمایه ایرانتحلیل بنیادی شرکت‌های بازار سرمایهسهامشاخصمقالاتیادداشت ها

تحلیل و بررسی جامع شرکت افق کوروش

نام شرکت : افق کوروش
نماد شرکت : افق
صنعت شرکت : خرده فروشی

همیشه یکی از بزگترین دغدغه های اقتصاد ایران را نبود کسب و کارها، هلدینگ ها و برندهای بسیار بزرگ پنداشته ام کشوری که هلدینگ و کسب و کارهای بزرگ ندارد از مزیتهای بی‌بدیلی مانند صرفه ناشی از مقیاس سرمایه گذاری‌های بزرگ بر تحقیق و توسعه، برندینگ بازارسازی و … محروم می‌ماند. با در نظر گیری این مهم، امروز در بررسی جامع شرکت افق کوروش نیم نگاهی نیز به یکی از شرکتها و برندهای بزرگ کشور یعنی گروه صنعتی گلرنگ خواهیم داشت.

معرفی شرکت و تاریخچه

داستان گروه صنعتی گلرنگ در واقع اولین بار در سال 1351 با نام شرکت پاکشو توسط محمدکریم فضلی به طور رسمی آغاز شد که در آن زمان محصولات شرکت پاکشو با نام تجاری گلرنگ به بازار عرضه می‌شدند بعد از آن با گسترش کار شرکت نهایتا در سال 1382 گروه صنعتی گلرنگ تاسیس گردید و هم اکنون شرکت گلرنگ صاحب برندها و شرکتهای بزرگ بسیاری در سطح کشور میباشد.

شرکت فروشگاه های زنجیره ای افق کوروش در سال ۱۳۸۸ در تهران به ثبت رسید این شرکت که یکی از واحدهای تجاری فرعی شرکت گروه مدیریت صنعت خرده فروشی فروش است در واقع زیر مجموعه واحد تجاری نهایی گروه صنعتی گلرنگ سهامی خاص می باشد که یکی از بزرگترین و برترین هلدینگ های حال حاضر ایران با داشتن زیر مجموعه متعدد در صنایع مختلف است همچنین بنیان‌گذار کبیر این مجموعه یعنی آقای فضلی بوده که در سال 1399  چشم از جهان بستند.

 افق کوروش شرکتی در زمینه فروش به روش زنجیره ای محصولات تند گردش و خواربار می‌باشد مدل کسب و کار شرکت افق کوروش یک مدل کسب و کار جا افتاده و قدیمی در میان یک گروه و صنعت قدیمی در بازار جهانی یعنی صنعت خرده فروشی می‌باشد.

فروشگاه افق کوروش در تاریخ ۷ دی ماه ۹۷  در بازار بورس تهران به ثبت رسیده و در تاریخ 27 بهمن همان سال اولین سهام آن مورد معامله عمومی قرار گرفت. هم اکنون شرکت افق کوروش در ارزش بازار در حدود 25 هزار میلیارد تومان در حال معامله می‌باشد.

وضعیت افق کوروش در صنعت خرده فروشی

بدون شک صنعت خرده فروشی یکی از صنایع بزرگ در سطح جهان و همچنین یکی از مهمترین بخش‌های اقتصاد ایران می‌باشد که بررسی چشم انداز و تحلیل این صنعت برای سال 2021 میلادی در سایت تحلیلگر در یک یادداشت جدا موجود می‌باشد که به فعالین بازارهای سرمایه گذاری و همچنین تمامی فعالین در حوزه خرده فروشی خواندن این مطلب را به شدت توصیه می‌کنیم.

واقعیت این است که فروشگاه های زنجیره ای در ایران نسبت به دیگر نقاط جهان بسیار جوان می‌باشند و شاید از همین جهت است که شرکت گلرنگ فضا را برای حضور پرقدرت خود فراهم دیده بوده است. و شرکت افق کوروش را تاسیس کرد.

هم اکنون فروشگاه های زنجیره ای افق کوروش رتبه یک از نظر توسعه شعب را دراختیار دارند و در پایان سال 1398 پرفروش ترین فروشگاه زنجیره ای کشور نیزبوده اند که این موضوع دستاوردی بزرگ برای شرکتی بسیار جوان محسوب می‌شود، همچنین افق کوروش دارنده نشان اولین و تنها فروشگاه زنجیره ای حاضر در بازار سرمایه است.

در زیر روند پرشتاب گسترش شعب افق کوروش در پنج و سال شش ماه منتهی به شهریور سال 1399 نمایان میشود.

بررسی جریانهای درآمدی، روند فروش و پیش بینی سود

روش درآمدی خرده فروشی‌ها در سایزهای متفاوت در کلیت شباهت‌های زیادی بهم دارد اما مطمئنا در جزئیات هم بسیار متفاوت هستند، همچنین در فروشگاه های زنجیره ای فرصت‌های درآمدزایی وجود دارد که احتمالا در کسب و کارهای کوچکتر نتوان به خوبی از آن فرصتها بهره برد.

افزایش فروش معمولا استراتژی اول همه خرده فروشی هاست در این صنعت همه قصد دارند بیشتر بفروشند البته طبیعی است که همه موفق نمی‌شوند افق کوروش نیز در سالیان گذشته با شتاب زیادی سهم فروش خود را بیشتر کرده است، حتی این افزایش فروش در نمودار ماهانه نیز به طور کامل قابل مشاهده است. البته انتظار رشد فروش با همین شتاب سالهای اخیر برای سالیان آتی شرکت کمی انتظار دور از واقعیت به نظر میرسد که طبیعی نیز میباشد.

روند فروش ماهانه افق کوروش سال 1398

در زیر نمودار رشد فروش افق کوروش در 9 ماهه سال 1399 را مشاهده می‌کنید که میتوان به وضوح افزایش چشمگیر فروش را در آن مشاهده نمود.

همچنان که پیشتر ذکر شد علاوه بر روش مرسوم کسب منفعت در فروشگاه های زنجیره ای روش های دیگری نیز برای افزایش درآمد و سود آوری وجود دارد که اتفاقا سهم خوبی از سود شرکت افق کوروش را نیز شامل شده‌اند، از جمله مهمترین این روش‌ها که تکرار پذیر نیز میباشند میتوان به موارد زیر اشاره نمود:
درآمد تبلیغات در سال 1398 معادل 300 میلیارد تومان بوده است که این رقم در سال 6 ماهه اول سال 1399 به حدود 200 میلیارد تومان رسیده است، به نظر میرسد با گسترش فضاهای تبلیغی و همچنین گسترش شعب و شناخته‌تر شدن این فضای تبلیغی برای تولیدکنندگان شاهد افزایش این رقم در سالهای آتی باشیم.
سودهای ناشی از نحوه پرداخت و همچنین حجم خرید انبوه شرکت‌های خرده فروشی این موضوع نیز یکی از مزیت‌های صرفه ناشی از مقیاس شرکت و همچنین توان مالی شرکت‌های بزرگ می‌باشد که میتوانند با فشار به واحدهای تولیدی و همچنین پرداخت های زودهنگام تخفیفات خوبی بگیرند و سود شناسایی کنند.
سود سهام و جریان‌های درآمدی حاصل از سرمایه گذاری ها که این موضوع در ادامه در بخش شرکتهای زیر مجموعه و سرمایه گذاری ها بیشتر مورد بررسی قرار خواهد گرفت البته در اینجا اشاره به یک نکته حائز اهمیت است. از آنجایی که شرکت افق کوروش در سال مالی 1399 اقدام به فروش بخش گسترده‌ای از سهام خود در بانک سامان نموده است به نظر می‌رسد سود چشمگیری که امسال شرکت از محل فروش این دارایی شناسایی کند غیرقابل تکرار و یا در بهترین حالت بتواند تنها با درصد کمتری در سالهای آتی شناسایی شود.

علاوه بر بحث افزایش فروش یکی دیگر از مولفه های بسیار تاثیرگذار بر سود شرکتهای خرده فروشی افزایش حاشیه سود این شرکت ها میباشد که می‌تواند ناشی از کنترل هزینه‌ها، تعدیل نیروهای اضافی، مدیریت بهینه کالا در سطح شعب و… باشد. به نظر افق کوروش در این بخش می‌تواند همچنان پیشرفت کرده و حاشیه سود بهتری از منظر عملیاتی کسب کند.

همچنین نمودار زیر تغییر حاشیه سود اصلی شرکت افق کوروش را در بازه سالهای 95-98 نشان میدهد که از گزارش هیئت مدیره سال 1398 استخراج شده است، اما توجه به این نکته ضروری است که نمودار زیر حاشیه سود خالص شرکت را نشان میدهد که میتواند تحت تاثیر عوامل غیر عملیاتی رشد کرده باشد به نظر این روزها شاهد حاشیه سود عملیاتی برای شرکت افق کوروش کمتر از 5 درصد هستیم.

تقریبا در اکثر قریب به اتفاق شرکتهایی که در مرحله رشد به سر می‌برند افزایش چشمگیر فروش شرکت یک مولفه بارز محسوب می‌شود، البته همیشه افزایش فروش به معنی افزایش سودآوری نیست حتی ازین بالاتر می‌توان گفت گسترش یک کسب و کار نیز همیشه به معنی سودآوری بیشتر و ارزش افزوده بیشتر برای سهامداران نیست، هرچند شرکت افق کوروش در سال‌های اخیر با افزایش سودآوری حیرت آوری نیز روبه رو شده است.
به نظر می‌رسد اگر اتفاق خاصی را در ماه های پایانی سال شاهد نباشیم افق کوروش تا پایان سال حتی بتوان به رکورد 15 هزار میلیارد تومان فروش برسد که این میزان فروش شاید سودی بیشتر از 600 میلیارد تومان سود عملیاتی را برای شرکت به ارمغان بیاورد. همچنین سود احتمالا غیرقابل تکرار فروش سرمایه گذاری ها در سال مالی 1399 به ازای هر سهم احتمالا چیزی در حدود 200 -250 تومان باشد.

سرمایه گذاری و شرکت‌های زیر مجموعه افق کوروش

طبیعی است بدان جهت که شرکت افق کوروش از زیر مجموعه های واحد نهایی گلرنگ به حساب می‌آید، در تعدادی از شرکت‌های این مجموعه سرمایه گذاری کند. و این موضوع که هلدینگ گلرنگ حمایت خود را از شرکت‌های زیرمجموعه انجام می‌دهد، باعث شد تا مزیت‌های مثبت و نکات قابل تاملی به مجموعه شرکتهای گلرنگ و همچین زنجیره تامین و فروش کالا در افق کوروش و دیگر شرکت های این مجموعه اضافه شود. همچنین افق کوروش از سالیان گذشته از سهامداران درصدی بانک سامان در ایران بوده که در ماه‌های گذشته با عرضه سهام در بازار بورس سعی در خروج از این بنگاه‌داری داشته و همزمان در تلاش بوده تا شرکت های مرتبط با صنعت خرده فروشی و حوزه الکترونیک را به مالکیت درآورده تا بتوانند کسب و کار خود را در میان رقبا از این طریق گسترش دهد از جمله شرکت هایی که افق کوروش در آنها سرمایه گذاری کرده است می توان به:

 توسعه تجارت الکترونیک کوروش (اکالا)

این شرکت در واقع مهمترین بازوی افق کوروش در تجارت الکترونیک می‌باشد که افق کوروش با در اختیار گرفتن 58 درصد سهام آن رسما مدیریت شرکت را در دست گرفته و بدنبال گسترش فروش آنلاین خود توسط این شرکت است و به نظر در حال حمایت گسترده مادی و معنوی از آن برای قدرت گرفتن این کسب و کار اینترنتی می‌باشد.

 سایت شرکت اکالا : okala.com

استخدام نصاب یخچال های صنعتی و پرده هوا در لرستان - «ای استخدام» - kxxkjx

سامان پویش تامین

اسپات یک شرکت تامین و تولید کننده محصولات نگهدارنده و برودتی( شلف، کانتر، ترولی و اکسسوری فروشگاهی، یخچال و فریز صنعتی)  است

سایت : spotco.ir

تجهیز گستر کوروش

گروه صنایع غذایی پاکبان

این شرکت یکی از شرکتهایی است که به تازگی به خانواده افق کوروش به عنوان یک شرکت سرمایه پذیر پیوسته است از تولید کنندگان قدیمی محصولات لبنیاتی و همچنین فراورده های غذایی دیگر میباشد که به نظر میرسد تحصیل سهام شرکت مذکور در جهت گسترش نفوذ افق کوروش در زنجیره تامین و حداکثری نمودن استفاده از فرصت دارا بودن شعب فروشگاهی گسترده در کشور می‌باشد.

 شرکت فن آوران انیاک رایانه

از جدیدترین شرکتهای مورد خرید گروه صنعتی گلرنگ میباشد که افق کوروش نیز بخشی از آن را خریداری کرده است این شرکت در حوزه پرداختهای الکترونیک فعال بوده و به نظر سرمایه گذاری همراستا با اهداف کلی گسترش تجارت الکترونیک و استفاده از سیستم های پرداخت می‌باشد.

کشت و صنعت کوروش

 بازرگانی افق کوروش

گلرنگ ترابر

 گلرنگ ترابر

شرکت گلرنگ ترابر یک شرکت حمل و نقل و لجستیک فعال در زمینه حمل جاده ای و ریلی است که به اظهار شرکت دارای ناوگانی شامل 400 کشنده و یدک میباشد این شرکت از جدیدترین سرمایه گذاری های شرکت افق کوروش از جهت کنترل و کاهش هزینه حمل و همچنین گسترش توان توزیع کالا می‌باشد.

 سایت شرکت گلرنگ ترابر : golrangtarabar.com

 گندم طلایی کوروش

ماهیت محلی فروشگاه‌های زنجیره‌ای گندم ، نفوذ در محله‌ها و نیز استقرار در نزدیکترین نقطه به مشتریان، میباشد این  فروشگاه‌ها به طور متوسط در ابعاد 30 تا 100 متر در حال راه اندازی بوده و مدل کسب وکار آن‌ها مانند سوپر مارکت‌‌های محلی اما به شکل مدرن و یکپارچه خواهد بود.

بررسی بزرگترین ریسک‌های مقابل افق کوروش

ریسک تغییرات نرخ ارز افزایش اجاره بها و کاهش قدرت خرید مردم

طبیعی است در کشوری که سالیانه به جای رشد اقتصادی شاهد کاهش سرانه تولید ملی به ازای هر فرد هستیم در طی سالیان شاهد کاهش قدرت خرید مردم باشیم و پر واضح است که قدرت خرید مردم بر میزان خرید آنها از فروشگاه های مختلف و خرده فروشی ها تاثیر مستقیم خواهد داشت هرچند که هم اکنون نیز سهم زیادی از صنعت خرده فروشی مانده که می تواند به تصاحب شرکت افق کوروش در آید اما این یک ریسک جامع برای کل این صنعت می باشد که در صورت ادامه کاهش سطح توان خرید مردم شاهد گسترش تاثیر این ریسک بر کل شرکتهای خرده‌فروشی خواهیم بود.

 همچنین ایران جزو معدود کشورهایی است که دارای تورم دو رقمی در سال ۲۰۲۰ میباشند و همواره از افزایش شدید و نوسانهای بزرگ نرخ ارز متضرر شده است که این موضوع بلا شک بر بهای تمام شده اقلام و تغییر قیمتهای کالا در طی زمان در زنجیره تامین کالاها و خدمات تأثیرگذار بوده و ممکن است توانایی تامین کالا برای شرکت ها را با مشکل دچار رو به رو کند.

در شرکت های خرده فروشی که بعضا فروشگاه ها متعلق به خود شرکت نباشند مانند بعضی شعب در افق کوروش و همچنین بخشی از شعب فرانچایز کوروش همواره افزایش نرخ اجاره یک ریسک محسوب می‌شود که می‌تواند به افزایش نرخ کالاها، کاهش حاشیه سود و یا حتی از دست دادن بخشی از بازار بیانجامد و می بایست شرکت ها برای کنترل این ریسک به خرید ملک و یا قراردادهای اجاره اکثراً بلندمدت و با الزامات حقوقی دقیق منعقد نمایند.

ریسک سرمایه در گردش و ریسک اعتباری

ناگفته پیداست که در صنعت خرده فروشی سرمایه در گردش یک عنصر حیاتی است بی شک شرکت‌هایی با توانمندی‌های مالی بالاتر می توانند خریدهای خود را با تخفیفات بیشتر و در حجم انبوه تر انجام دهند و  شرایط پرداخت بهتر و قدرت چانه زنی بیشتر داشته باشند و همچنین دوره گردش و وصول مطالبات خود را بهینه تر کنند.

همچنین به طور خاص در شرایط تورمی موجود در اقتصاد ایران سرمایه در گردش قوی می تواند باعث کاهش ریسک تغییرات ناگهانی در موجودی و قیمت کالاها گردد که خود باعث افزایش سهم بازار و همچنین اعتماد مشتریان می شود. از این رو داشتن سرمایه در گردش و موجودی کالای متناسب با سطح کسب و کار یکی از مهمترین فاکتورهای پیشرفت خرده فروشی ها است.

ریسک زنجیره تامین کالا

در صنعت خرده فروشی یکی از مهمترین و حیاتی ترین موضوعات تامین متداوم و بدون مشکل کالا میباشد و همیشه ریسک تحریم تامین کالا توسط تامین کنندگاه و همچنین مشکل در تامین کالا به دلایل دیگه از جمله کمبود یا افزایش نرخ و … وجود دارد البته افق کوروش به دلیل زیر مجموعه گلرنگ بودن از جهت تامین بخش خوبی از کالاهای پر مصرف خود دچار مشکل نمیباشد به گفته خود شرکت تقریبا 25 درصد کل سبد شرکت از گروه گلرنگ بوده که یک استراتژی خوب برای مدیریت این ریسک میباشد

ریسک افزایش رقبا

همانطور که پیشتر ذکر شد فروشگاه های زنجیره ای در ایران جای رقابت بسیاری دارند و بسیار جوان میباشند به همین جهت انتظار حضور رقبای جدی دیگه داخلی و همچنین رقبای جدی خارجی که نمایندگی هایی در ایران افتتاح کنند در این حوزه زیاد است و به نظر میرسد در صورت کاسته شدن از تحریم ها و گشایش اقتصادی فضای کم رقیب بازار خرده فروشی ایران برای شرکتهای متفاوت خارجی بزرگی جذاب به نظر میرسد که استراتژی برند سازی، نفوذ حداکثری، کاهش و بهینه کردن هزینه ها  میتواند در دستور کار شرکت افق کوروش قرار گیرد

یک ریسک کمتر مورد توجه !

همچنین در بررسی های تحلیلگر به نظر میرسد اعطای شعب زیاد و همچنین تسهیل دریافت فرانچایز از افق کوروش باعث شده تا بعضی از شعب این شرکت به نظر بهینه نرسند و حتی در بعضی اوقات برای شعب دیگر خود افق کوروش در یک منطقه مشکل ساز شوند.
که البته این ریسک برای دوره رشد پر شتاب این شرکت دور از ذهن هم نبوده است اما امید میرود با خروج از دوره رشد وضعیت شعب سامان بهتر و سازماندهی بهتری پیدا کند تا کیفیت و بهینه سازی فروش به حداکثر خود برسد.

مدیریت شرکت و سهامداران عمده افق کوروش

افق کوروش مانند دیگر شرکت های زیرمجموعه هلدینگ صنعتی گلرنگ تحت مدیریت مستقیم و سیاست مدیریتی این شرکت قرار دارد اتفاقاً همین حضور در هلدینگ گل رنگ نوعی مزیت رقابتی می باشد جایی که زنجیره تامین کنندگان گسترده و همچنین هارمونی این هلدینگ باعث هم افزایی شرکت های زیر مجموعه و به طور کلی مجموعه گلرنگ شده است البته این موضوع همچنان که یک مزیت رقابتی است می تواند یک تهدید نیز به شمار برود جایی که شاید منافع این شرکت با منافع هلدینگ بالا دستی در تضاد باشد و به دلیل اینکه عمده سهام شرکت و هئیت مدیره مستقیما در اختیار هلدینگ صنعتی گلرنگ می باشد شرکت مجبور به پیروی از سیاست های بالادستی این هدلدینگ و قربانی کردن سهامداران باشد که این موضوع برای موارد خاص مانند تامین زنجیره کالا با الویت شرکتهای گروه ، ورود کردن و یا عدم ورود به حوزه ای خاص به جهت حفظ سهم بازار دیگر شرکتهای هلدینگ و حتی کاهش رغبت در مذاکره و شراکت با کسب و کارهای خارج از گروه شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ صنعتی گلرنگ

 در بحث سهامداری و سهامداران عمده همانطور که پیشتر ذکر شده شرکت گلرنگ عمده سهامدار  بیشتر از 80 درصد کل شرکت میباشد و به نظر می رسد از قیمت سهام در بازار سرمایه حمایت خوبی انجام داده است و همچنین شواد حاکی از آن است که قصد دارد تا همچنان حمایت خود را ادامه دهد که ردپای این موضوع را می توان در انتشار گواهی اختیار فروش تبعی در قیمتهای مناسب و با درصد سود معقول برای سال آتی توسط سهامداران عمده این شرکت مشاهده نمود. 

همچنین با اینکه سیاست تقسیم سود بالا در شرکت افق وجود دارد اما سهامدار عمده برای حفظ نقدینگی و فشار نیامدن به سرمایه در گردش شرکت سعی می‌کند حتی از موعد مقرر برای دریافت سود نیز ماهها بعد تر سهم سود خود را دریافت کند و از این جهت حمایت خود را از شرکت زیرمجموعه خود نشان داده است. 

طرح‌های توسعه‌ای و برنامه‌های آتی افق کوروش

به طور کلی ویژگی شرکتهایی که در مرحله رشد قرار دادند گسترش پرسرعت و روز افزون کسب و کار و همچنین سعی در گرفتن بخش بیشتری از بازار هدف شرکت می باشد در این راستا شرکت افق نیز که بارها هم از سوی مدیران و مسئولین آن و هم از سوی کارشناسان در مرحله رشد دسته بندی شده است سعی دارد با افزایش تصاعدی تعداد شعب و افزایش سهم خود از بازار خرده‌فروشی تند گردش میزان فروش خود را حداکثری کند در همین راستا می‌بینیم که سیاست‌های کلی شرکت افق کوروش بر افزایش شعب و گسترش شعب در تمامی ایران بنا نهاده شده است به طوری که افق کوروش با ارایه تسهیلات ،خدمات و امتیازات برنامه گسترده برای تشویق اعطای فرانچایز دارد که نمودار تعداد شعب افق کوروش در در چند سال اخیر نیز نمایانگر همین استراتژی است البته همچنان که در پیشتر در بخش ریسکهای این کسب و کار نیز مطرح شد، این افزایش تصاعدی می تواند در نهایت به ضرر کلی این گروه تمام شود.

 به طور کلی نظر می رسد تا زمانی که افق کوروش در دوره رشد قرار داشته باشد باید انتظار داشت تا شعب این شرکت به صورت روز افزون زیاد شده و سهم بیشتری از بازار را در بر بگیرد همچنین تاکید این نکته خالی از لطف نیست که بخشی از ارزش گذاری این روزهای بازار سهام برای شرکت افق کوروش نیز به جهت حضور در همین مرحله رشدو سرعت بالای گسترش کسب و کارها در مرحله رشد است.

از عمده‌ترین بخش هایی که افق کوروش سعی در توسعه کسب و کار خود دارد کسب و کار خرده فروشی اینترنتی است که به همین جهت شرکت اکالا را نیز به مالکیت درآورده است و از طریق آن در حال ورود به بازار خرده فروشی آنلاین می باشد که به نظر میرسد با استقبال نسبتا خوبی نیز رو به رو است و این موضوع را میتوان در افزایش رشد فروش این شرکت در صورت های مالی آن دید همچنین افق کوروش سعی دارد در حوزه تجارت الکترونیک از شرکت های پرداخت و فین تک استفاده کند و به همین جهت ۱۵ درصد شرکت فن آوران انیاک رایانه را خریداری کرده تا از مزیت های این صنعت نیز به علاوه صنعت خرده فروشی آنلاین استفاده کند.

 به نظر می رسد استراتژی کلی رشد شعب و افزایش فروش و حاشیه سود از طریق صرفه ناشی از مقیاس و اعطای فرانچایز همچنین گسترش قدرت شبکه پخش و کاهش هزینه ها از طریق سرمایه‌گذاری در شرکت‌های تامین کننده و همچنین افزایش توان ناوگان حمل شرکت و از سوی دیگر افزایش حضور مستمر و پرقدرت در تجارت آنلاین به پشتوانه شبکه گسترده شعب دو استراتژی به افق کوروش در سال های آتی خواهد بود.

جمع بندی

واقعیت غیرقابل انکاری که این روزها تمام جهان را در حوزه مالی در سطح یک بحران درگیر خود کره است ارزش گذاری شرکتهایی است که رشد های پرشتاب را در فروش و گسترش سهم بازار تجربه می‌کنند. هرچند این موضوع بیشتر گریبانگیر شرکتهای حوزه‌های جدید کسب و کار مانند استارتاپ ها و .. می‌باشد اما دامنه خود را حتی به بازار های غیر از سهام نیز گسترش داده است، جاییکه این روزها جهان شاهد افزایش روزافزون قیمت و همچنین همه گیری استفاده به طور مثال رمزارز ها است اما چه در وال استریت و چه در ایران کسی نمی‌تواند یک ارزش گذاری مطمئن برای این موارد که از حداقل توافق جمعی بین بزرگان سرمایه گذاری برخوردار باشد ارائه کند. هر چند که افق کوروش از یک مدل شناخته شده کسب و کار پیروی میکند و خیلی نمیتواند ازین جهت مشابهت با کسب و کارهای این حوزه داشته باشد اما آنچه مشخص است به دلیل اینکه شرکت در مرحله رشد قرار دارد ارزش گذاری آن در شرایط حاضر به سادگی انجام نخواهد شد و شخصا روش ارزش منصفانه پیتر لینچ را برای توجیه ارزش بازار شرکت افق کوروش نزدیکترین ایده می‌دانم. هر چند که این ایده نیز برای وضعیت کنونی شرکت افق کوروش شاید به طور کامل صحیح نباشد به نظر می‌رسد شرکت در مرحله رشد پر سرعت می‌باشد و احتمالا می‌بایست برای ارزش گذاری دقیق‌تر کمی بیشتر صبر نمود.

در پایان باید اذعان داشت حمایت گروه صنعتی گلرنگ از افق کوروش به نظر مزیت مهمی برای این شرکت می‌باشد. و شاید بتوان انتظار داشت هلدینگهای بزرگ صنعتی دیگر به فکر این روش از اداره هلدینگ و گسرتش بازار بیافتند البته تقریبا بدون شک می‌توان گفت، در سالیان آتی شرکت‌های دیگری نیز به طور قطع به حوزه خرده فروشی و فروشگاه‌های زنجیره ای در ایران ورود می‌کنند، که این موضوع باعث گسترش رقابت در این صنعت خواهد شد، و به طور قطع با گسترش رقابت زمینه بهتر شدن کیفیت خدمات برای مصرف کنندگان را ایجاد می‌شود. و ازین رو به نظر می‌رسد صنعت خرده فروشی در سالهای آتی شاهد تحولات چشمگیری به سمت شرکتهای بزرگ و به سود مصرف کنندگان خواهد بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا