آموزش تکنیکال بازار سرمایهبازار سرمایه ایرانسهامکامودیتی ها و رمز ارزهایادداشت ها

معاملات فروش استقراضی ، آغاز عصر جدیدی از معامله گری در ایران

این روزها که صحبت از دوطرفه شدن بازارسهام است، عبارت معاملات فروش استقراضی زیاد به گوش می‌خورد. اما سوال اینجاست که چگونه ممکن است که عده ای بتوانند از پایین آمدن قیمت سود ببرند؟

فروش استقراضی؛ بررسی نحوه عملکرد این معاملات

درک این مسئله برای افرادی که سابقه خوبی در بازار دارند سخت نیست. چرا که قبلا بارها و بارها این کار را انجام داده اند. اجازه دهید با مثالی ساده برای شما شروع کنم. فرض کنید شما یک تاجر فروشنده فولاد هستید. یکی از مشتریان شما که نگران بالا رفتن قیمت فولاد است با شما تماس می‌گیرد و از شما مقداری فولاد با قیمت 100 دلار میخواهد. این در حالی است که شما آن مقدار از فولاد را در این لحظه در انبار خود ندارید.

از طرفی با تحلیل و بررسی‌های انجام گرفته توسط شما،  فولاد را در یک ماه آینده میتوان ارزان‌تر (95 دلار) خریداری کرد. در این حالت شما می‌توانید یک پیشنهاد جذاب را برای مشتری خود مطرح کنید. از او بخواهید معامله با نرخ روز انجام شود اما فولاد سفارش داده‌شده، در ماه آینده به او تحویل داده شود. مشتری شما هم که از بالا رفتن نرخ فولاد هراسان است به سرعت پیشنهاد شما را می‌پذیرد و بدین ترتیب یک معامله فروش استقراضی صورت می‌گیرد.

حالا بسته به این که پیشبینی شما درست بوده باشد یا خیر به صورت زیر وارد سود یا زیان خواهید شد:

  قیمت فعلی فولاد قیمت فولاد در ماه آینده سود (زیان)
حالت اول 100$ 95$ +5$
حالت دوم 100$ 105$ -5$
نتیجه سود و زیان شما بر اساس قیمت فولاد در ماه آینده

پس همانطور که دیدیم این اتفاق جدیدی نیست و قبلا هم با آن سروکار داشتیم. پس به عبارت ساده تر فروش استقراضی در بازار سهام به معنی فروختن سهمی است که در حال حاضر آن را نداریم. اگر در آینده ریزشی برای این سهم اتفاق بیافتد، شما می‌توانید با خرید در قیمت پایین تر موقعیت فروش خود را بسته و سود خود را از این معامله شناسایی کنید.

معاملات شورت یا فروش استقراضی

مفاهیم اساسی مرتبط با معاملات فروش استقراضی

برای درک بهتر این معاملات باید به 4 مفهوم زیر توجه داشت:

Long ( باز کردن پوزیشن خرید): وقتی شما به منظور ورود به معامله خرید، اقدام به خرید سهام یا کالایی می کنید به آن  Long گفته می‌شود. یعنی شما از قبل موقعیتی در بازار نداشتید و اکنون یک معامله خرید باز می‌کنید.

Short ( باز کردن موقعیت فروش فروش استقراضی): وقتی شما به منظور ورود به معامله فروش، اقدام به فروش سهام یا کالایی می کنید به آن Short گفته می‌شود. یعنی شما از قبل موقعیتی در بازار نداشتید و اکنون یک معامله فروش باز می کنید.

Buy ( خرید به معنی بستن موقعیت Short): وقتی شما در معامله ای فروش میزنید (Short) و در موقعیت فروش استقراضی قرار می‌گیرید، برای خروج از معامله باید Buy بزنید. به عبارت دیگر معامله فروش خود را با یک خرید می‌بندید.

Sell ( فروش به معنای بستن موقعیت Long): وقتی شما در معامله ای خرید میزنید (Long) و در موقعیت خرید قرار می‌گیرید، برای خروج از معامله باید Sell بزنید. به عبارت دیگر معامله خرید خود را با فروش می‌بندید.

معاملات فروش استقراضی یا موقعیت تعهدی فروش

برای فهم دقیق موضوع به این مثال دقت کنید. فرض کنید شما یک معامله گر در زمینه ارزهای دیجیتال هستید. قیمت بیت کوین در حال حاضر 10,000$ است. شما حس می‌کنید که این یک حباب قیمتی است و بیت کوین کمتر ارزش دارد. شما در این لحظه می‌توانید در این قیمت Short کنید.( به عبارتی در این قیمت بیت کوین را بدون این که آن را داشته باشید بفروشید و وارد یک موقعیت تعهدی فروش ‌شوید.)

حالا شما یک معامله باز دارید و تا زمانی که عمل خرید (Buy) را انجام ندهید موقعیت تعهدی فروش شما باز خواهدماند. حال فرض کنید بیت کوین به 8,000$ رسیده و فکر می‌کنید دیگر قیمت از این پایین تر نخواهد آمد. حالا می‌توانید بیت کوین را در این قیمت بخرید و از معامله فروش خارج شوید. در این معامله شما به ازای هر بیت کوین 2,000$ دلار سود خواهید کرد.

سخن پایانی

انجام معاملات شورت یا فروش استقراضی، در عین این که میتواند سود ساز باشد، ممکن است باعث زیان های بسیار بزرگی برای معامله گران شود. در این معاملات حداکثر سودی که میتوانید کسب کنید، برابر قیمت دارایی است که آن را شورت کردید و در صورتی به این سود خواهید رسید که قیمت آن به صفر میل کند. از طرف دیگر شما ممکن است با چند برابر شدن قیمت این دارایی زیانی چندین برابر اصل پول خود را تجربه نمایید، پس این معاملات فروش استقراضی، معاملاتی برای معامله گران حرفه ای است و انجام آنها مستلزم رعایت دقیق اصول مدیریت ریسک و سرمایه است و افراد تازه کار اغلب متحمل زیان خواهند شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا