بازار های سهام جهانییادداشت ها

بازار فارکس چیست؟

اگر بازارهای جهانی را دنبال کرده باشید، حتما بازار فارکس به گوش شما خورده است. forex که مخفف (FOReign Exchange) است، بزرگ ترین بازار تبادل ارزهای معتبر دنیاست که حجم تراکنش روزانه آن به 6 هزار میلیارد دلار در روز می‌رسد.

بازار فارکس، بزرگترین بازار مالی دنیا

بازیگران بازار جهانی ارز

بازیگران این بازار، بانک‌های مرکزی (central banks)، دولت ها، بانک‌ها، بنگاه ها، سفته بازان و مردم عادی هستند. روزانه افراد مختلف و با انگیزه های مختلفی دست به تبادلات ارزی می‌زنند.(منظور از تبادل ارزی عوض کردن یک ارز با عرض دیگر است) این بازار مکان مرکزی سازمان یافته ای ندارد و در مکان خاصی متمرکز نیست. با بازگشایی مراکز مالی سراسر جهان در صبح دوشنبه به ترتیب در آسیا، اروپا و آمریکا و با همپوشانی ساعت های کاری این مراکز در طول روز، این بازار ۲۴ ساعت شبانه روز و بدون وقفه در طول هفته فعال است.

سشن های معاملاتی در بازار فارکس
سشن های معاملاتی در طول روز

چگونگی انجام معاملات در فارکس

معاملات فارکس از طریق کارگزاران (broker) های بین المللی انجام می‌شود. معاملات به صورت آنلاین انجام می‌شود و نیاز به هیچ مراجعه حضوری نیست. معاملات ارزها به صورت جفتی، یعنی ارز پایه به ارز متقابل صورت می‌گیرد. از مهم ترین این جفت ارز ها یورو/دلار (EUR/USD) است.

یک نمونه از معاملات لحظه ای به صورت زیر است:

فرض کنید طبق تحلیل شما قیمت یورو نسبت به دلار افزایش پیدا خواهد کرد. در این حالت شما آن را با بخشی از سرمایه خود خریداری می‌کنید و بعد از بالاتر رفتن قیمت یورو نسبت به دلار آن را می‌فروشید. برای مثال قبل از معامله نسبت یورو به دلار 1.2500 بوده است. طبق پیشبینی شما این نسبت به 1.2525 میرسد و شما با بستن معامله به اندازه 25 واحد که به هر واحد یک پیپ (pip) گفته می‌شود، سود خواهید کرد.

چند نکته در مورد بازار فارکس:

  1. این بازار بسیار خطرناک و بسیار پر استرس است. بنابراین معامله گری در این بازار، برای افرادی که توانایی کنترل هیجانات  احساسات خود را ندارند توصیه نمی‌شود.
  2. خطر از دست دادن سرمایه، حتی برای ماهرترین معامله گران نیز در این بازار وجود دارد. بنابراین در هر معامله باید میزان سود و زیان احتمالی خود را محاسبه کنید و در صورت جذاب بودن این نسبت، به انجام معامله اقدام کنید. اگر با نسبت های ریسک به ریوارد و مدیریت سرمایه آشنایی ندارید، میتوانید به یادداشت اصول مدیریت ریسک و سرمایه تحلیلگر مراجعه کنید.
  3. فقط و فقط با سرمایه ای وارد این بازار شوید که به آن احتیاج ندارید. وارد کردن پول های غیر مازاد به این بازار، استرسی مظاعف را به شما تحمیل می‌کند و در این صورت احتمال شکست و در نتیجه از دست رفتن سرمایه شما بیشتر خواهد شد.
  4. همیشه به یاد داشته باشید قدرت ضرر کردن در این بازار به مرتب بیشتر از سود کردن است. هنگامی که بازار خلاف جهت ورود افراد مبتدی حرکت می‌کند، این افراد را به امید برگشت قیمت با خود همراه میکند و باعث زیان های بزرگ‌تری میشود. این حقیقت را به خاطر داشته باشید که ۹۰ درصد افراد شرکت کننده در بازار ناموفق هستند و با زیان از بازار خارج می‌شوند.

سخن پایانی

بازار فارکس مانند تمام بازارهای مالی دیگر، با استفاده از مکانیسم عرضه و تقاضا کشف قیمت می‌شود. عمده معاملات بازار توسط بانک‌ها و موسسات مالی انجام می‌شود و معاملات افراد عادی، عملا تاثیری بر بازار نخواهد داشت. پس باید برای انجام معاملات سودده، رفتار این بانک ها و موسسات را تحلیل و بررسی کرد. در صورتی که بتوانید عملکردی همسو با آنها داشته باشید، بازار فارکس مکانی پرسود برای شما خواهد بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا