آموزش تکنیکال بازار سرمایهبازار سرمایه ایرانسهام

تحلیل و پیش بینی شاخص بورس : بهمن 98

شاید یکی از مهم ترین سوالاتی که این روز ها ذهن اهالی بازار را درگیر کرده این باشد که رشد بازار تا کجا ادامه خواهد داشت؟ این بازار تا چه زمانی به سهامداران سود میرساند؟ آیا اصلاح عمیقی در پیش داریم؟
در ابتدای امر باید باید به این نکته اشاره کنم که در حال حاضر اکثر سهم های بازار گران هستند! به این معنا که به علت نقدینگی پرفشاری که این روزها رکورد های جدید تری ثبت میکند، قیمت سهم ها بالاتر از ارزش ذاتی در حال معامله است. اگر چه که هنوز هم تعداد خوبی شرکت هستند که در قیمت فعلی ارزشمند اند.
خلاصه کلام این که این روز ها عملکرد خوب شرکت ها نیست که باعث رشد آن ها شده بلکه فشار بالای نقدینگی مسبب این روز های سبز است.
از همه این مسائل بگذریم، اجازه بدهید برای پیدا کردن دید نسبت به ادامه حرکات بازار نگاهی به نمودار شاخص کل بازار بیاندازیم.
در تصویر اول نمودار شاخص را در تایم فریم هفته مشاهده می‌کنید. کانال قرمز رنگ، یک کانال 12 ساله و کانال مشکی یک کانال 30 ساله است. مقاومت های مهمی که شاخص باید با آن ها روبه رو شود مقاومتی بین 470 تا 480 هزار واحد و مقاومت مهم تر دیگری که در 530 هزار واحد قرار دارد.
دو سناریو زیر از دید تحلیلگر برای اتفاق افتادن محتمل تر است.
سناریو اول این است که شاخص با رسیدن به مقاومت 530 هزار واحدی به آن واکنش داده و وارد فاز اصلاحی شود.
سناریو دوم این است که شاخص با گذر کردن از 530 هزار واحد خود را به حدود 610 هزار واحد رسانده و سپس برای پولبک به سقف کانال شکسته شده وارد اصلاح شود.
با توجه به برنامه سازمان بورس برای دوطرفه کردن بازار، ریزش سهم هایی که در حال حاضر بالای ارزش ذاتی در حال معامله هستند اجتناب ناپذیر است. اما باید منتظر ماند و دید این نقدینگی پرفشار و این حمایت های مداوم از بازار تا کجا ادامه خواهد داشت.

کمی از نزدیکتر نگاه کنیم !!

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا