اقتصاد کلانبازار سرمایه ایرانتحلیل بنیادی شرکت‌های بازار سرمایهسهامشاخصمقالاتیادداشت ها

تحلیل و بررسی شرکت سهامی عام پالایش نفت تهران

شتران - تحلیلگر

نام شرکت : پالایش نفت تهران
نماد در بورس اوراق بهادار : شتران

مقدمه و تاریخچه

به گزارش تحلیلگر به نقل از گزارش هیئت مدیره شرکت پالایش نفت تهران این شرکت به عنوان شرکت فرعی شرکت ملی پالایش ایران به تاریخ 1377/07/26 تاسیس شد.
همچنین نماد این واحد در تاریخ 1390/10/04 در سازمان بورس اوراق بهادار تهران (شرکت فرابورس) ثبت شده است، و در تاریخ 1391/07/19 اولین معامله سهام صورت گرفته است. طرح درخواست پذیرش شرکت در نود و سومین جلسه هیأت پذیرش اوراق بهادار در تاریخ 1395/02/21 مطرح و پذیرش شرکت در فهرست نرخ هاي بازار دوم بورس مورد موافقت قرار گرفت، و شرکت در تاریخ 1395/08/09 به بازار مذکور منتقل گردید. ازین به بعد برای سهولت نگارش نماد بورسی شرکت “شتران” به جای نام کامل شرکت مورد استفاده قرار میگیرد
عملکرد و هدف تاسیس شرکت انجام عملیات پالایش و فرآورش نفت خام و سایر هیدروکربن‌ها و ساخت فرآورده‌هاي نفتی از قبیل بنزین، نفت‌سفید، نفت‌گاز، نفت‌کوره و سایر مشتقات و فرآوردههاي جانبی و عرضه آن می‌باشد
به گزارش تحلیلگر به استناد به گزارش تفسیری سال 97 هیئت مدیره جایگاه شتران در صنت پالایش نفت به شرح نمودار زیر می‌باشد

تحلیل بنیادی پالایش نفت تهران

شفافیت بی‌شک همیشه یکی از مهمترین نقاط ضعف شرکت ها و در نگاه کلان‌تر اقتصاد ایران بوده‌است. اما این مشکل که شاید در صنایعی تنها به توان آن را محدود به همان لغت نقطه‌ی ضعف تعبیر نمود، در جاییکه کشور سعی در مخفی کردن اطلاعات مالی خود به دلایل تحریم و حفظ اسرار ملی و … دارد به یک بحران برای پیش‌بینی آینده صنایع و شرکت های مرتبط تبدیل می‌شود.
صنعت نفت و پتروشیمی به عنوان بازوی ارزآوری و تامین منابع ایران برای سال‌های بسیار زیادی مهمترین صنعت کشور بوده‌است. و به همین سبب تحریم های متنوعی را هم تجربه کرده، که سرآخر کشور را مجبور به فروش محصولات این صنعت در روش‌های غیرمتعارف نموده است. و پرواضح است، شرکت پالایش نفت تهران هم جزوی از همین زنجیره می‌باشد. پس نمیتوان انتظار پیش‌بینی خیلی دقیق از عملکرد این شرکت برای دوره‌های آتی داشت اما با توجه به داده های بنیادی گذشته میتوان به شرح ذیل وضعیت شرکت را تحلیل نمود.

روند سودآوری شتران -تحلیلگر

با توجه به افت چشمگیر قیمت نفت که ناشی از افت تقاضا بواسطه ویروس پاندمیک شده کرونا و متاسفانه افزایش عرضه شدید نفت در بازار جهانی از طرف کشور‌های اوپک پلاس می‌باشد، انتظار میرود نرخ فرآورده‌های نفتی هم کاهش چشمگیری داشته و به طور کل این صنعت سال پرتلاطمی را پشت سربگذارد.
البته مهمترین سرفصل مورد بررسی برای بررسی سودسازی در شرکت‌های پالایش نفت در ایران میزان کرک اسپرد میباشد که نموداری از وضعیت آن در زیر ارائه میگردد.

با توجه به شرایط کنونی نرخ نفت و مشتقات و همچنین تحلیل سودسازی نه ماهه شرکت پالایش نفت تهران و در نظر گیری روند افزایش خزنده نرخ ارز به نظر میرسد شتران در پایان سال جاری بتواند به سود تقریبی 100-120 تومان به ازای هر سهم دست‌یابد.

تحلیل تکنیکال

تحلیل های تکنیکال زیر تماما حاصل تلاش تیم تکنیکالیست تحلیلگر بوده است. توجه داشته باشید تحلیل ها بدون داشتن استراتژی شخصی قابل استفاده نیست و موجب زیان شما خواهد شد

تکنیکال شتران -تحلیلگر
تحلیل تکنیکال شتران تایم هفتگی

اولین محدوده حمایتی در ناحیه ۶۳۰ تا ۶۵۰ و در صورت از دست دادن آن حمایت مهم بعدی در محدوده ۵۲۰ قرار دارد. حد زیان خود را میتوانید ۴۸۰ انتخاب کنید.

تکنیکال نمای نزدیک شتران -تحلیلگر
نمای نزدیکتر

تحلیل ترکیب سهامدارن و شناوری

به گزارش تحلیلگر ترکیب سهامداران عمده شرکت در سال 97 به شرح نمودار کلی زیر میباشد.

سهامداران عمده شتران - تحلیلگر

مجموع شناوری شتران در حدود 9 درصد است اما بر اساس استراتژی افزایش عرضه سهام شرکت‌های دولتی و همچنین تاکید دولت برواگذاری پالایشگاه ها به نظر میرسد باید انتظار تغییر در ترکیب سهامداران عمده و همچنین افزایش شناوری این سهم را داشت. که به طور کلی مثبت ارزیابی میشود

این نوشتار به طور اختصاصی توسط تیم تحلیلگر نگارش شده است

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا