اقتصاد کلانشاخصکامودیتی ها و رمز ارزهایادداشت ها

نفت نامه: کنترل تقاضا

ز سخن کار برآید!

به نظر می‌رسد دونالد ترامپ تمایلی به عوض کردن سبک بازی اش ندارد. اخیرا در یکی از توییت‌هایش ادعا کرده است که در تماس با بن سلمان از توافق احتمالی او و پوتین برای کاهش تولید 10 میلیون بشکه ای نفت خبردار شده است.
در تمام مدت ریاست جمهوری‌اش نیز از همین شیوه برای رشد بازار استفاده کرده بود، تزریق خبر های مثبت و استفاده از واکنش مثبت بازار به اخبار داغ. اما نکته ای که بر جذابیت ماجرا می‎‌افزاید واکنش همچنان مثبت بازار به اخبار است.


بعد از توییت ترامپ نفت 28 درصد رشد کرد و به قیمت 26 دلار رسید. بعد از این خبر مقامات صعودی کاهش 10 میلیون بشکه ای را اغراق آمیز خواندند. بازار نفت درحال حاضر به طور تقریبی 15 میلیون مازاد عرضه دارد و به نظر همه ی کشورها تولید کننده نفت به غیر از روسیه و عربستان که به نظر قصد دارند ریشه‌ی نفت شیل آمریکا را بسوزانند، آنقدر تحت فشار هستند که از هر پیشنهادی برای کاهش تولید استقبال می‌کنند. در همین خصوص قرار است دو شنبه هفته آینده اوپک تشکیل جلسه دهد.

توییت پرزیدنت ترامپ


پرسش اصلی این است که عربستان صعودی و روسیه ای که بر سر کاهش تولید یک و نیم میلیون بشکه ای به توافق نرسیدند چطور قرار است تولیداتشان را تا 3 میلیون کاهش دهند. اوپک روزها خوبی را سپری نمی‌کند و به نظر می‌رسد روسیه و عربستان زیر بار این کاهش تولید نروند.
از طرف دیگر چین همچنان در سکوت نفت می‌خرد و به دنبال افزایش ذخایر خود از 90 روز به 180 روز یعنی دو برابر مقدار فعلی است.
ترامپ نیز برای حمایت از صنعت شیل به دنبال وضع تعرفه برای نفت عربستان بود که با مخالفت پتروشیمی ها مواجه شد اما همچنان افزایش 70 میلیون بشکه ای ذخایر استراتژیک کشورش را مد نظر دارد.

نمودار حرکت قیمت نفت


آژانس بین المللی انرژی نیز به کشورهای وارد کننده نفت توصیه کرده است ذخایر نفت خود را افزایش دهند تا شاید کمی از فشار افزایش عرضه کاسته شود.
با توجه به این اخبار باید دید پوتین و بن سلمان تا چه زمانی بازی نفتی شان را ادامه می‌دهند و ترامپ تا کی می‌تواند با تزریق اخبار مثبت برتری اقتصادی متزلزل خود را حفظ کند

رضا سالاری

تحصیل کرده مهندسی پلیمر ، تحلیلگر حوزه کامودیتی و انرژی و فعال حوزه نفت و پتروشیمی و زنجیره فولاد

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا