آموزش تکنیکال بازار سرمایهابزار های تحلیل بازاریادداشت ها

الگوهای کلاسیک در تحلیل تکنیکال (2)

در ادامه مبحث الگوهای کلاسیک قصد داریم به الگو های کلاسیک ادامه دهنده اشاره کنیم. بعد از تشکیل این الگوها، انتظار داریم حرکت قیمت در جهت روند قبلی ادامه پیدا کند.

الگو مثلث:

الگوهای کلاسیک مثلثی
بیت‌کوین

 الگوهای کلاسیک مثلث انواع مختلفی دارد و هنگامی پیش می‌آید که دو خط همگرا یا واگرا از اتصال سقف و کف ها مطابق نمودارهای زیر بدست آید.

الگوی مثلث همگرا همراه با تارگت
اونس

مثلث‌ها می‌تواند صعودی، نزولی، یا خنثی باشند. بعد از تکمیل الگو مثلث و شکست آن، انتظار داریم حرکت قیمت در همان جهت، به اندازه قائده مثلث ادامه پیدا کند.  

الگوهای کلاسیک مثلث واگرا
داسوه – الگوی مثلث واگرا

الگو پرچم (flag):

الگوی کلاسیک پرچم زمانی رخ میدهد که قیمت بعد از یک رالی قیمتی، در یک محدوده قیمتی کوچک نسبت به حرکت قبلی، با حجم معاملات پایین شروع به نوسان ‌کند. در صورت شکل گرفتن این الگو و تکمیل این الگو با شکست محدوده قیمتی نوسانی در جهت حرکت قبلی، انتظار داریم یک رالی قیمتی دیگر به اندازه حرکت قبلی در همان جهت داشته باشیم.

جم هفتگی

توجه داشته باشید در پرچم صعودی اگر قیمت ناحیه تراکمی را از پایین بشکند دیگر این الگو معتبر نیست و یک الگو ادامه دهنده محسوب نمی‌شود.

یورو ین

الگو فنجان (cup):

این الگوی کلاسیک به دفعات در بازار مشاهده می‌شود و شکلی مشابه یک فنجان دارد. این الگو شباهت نسبتا زیادی با الگو های سروشانه و کف دوقلو دارد و در آن انتظار داریم قیمت بعد از شکست خط گردن مطابق نمودار های زیر به اندازه فنجان رشد داشته باشد.

سامان

توجه کنید که تفاوت بین الگو فنجان و الگو کف دو قلو و سروشانه در روند حرکت قبلی است. برای مثال در یک الگو فنجان صعودی، روند قبلی هم صعودی است. در صورتی که الگو های کف دوقلو و سروشانه الگو های برگشتی هستند و روند قبلی رو تغییر می‌دهند.

قسمت اول آموزش الگوهای کلاسیک در تحلیل تکنیکال را میتوانید در لینک مشاهده کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا